maandag 25 januari 2016

Op Essent (.nl) kun je niet rekenen.

Misschien komt het omdat ik om 3 uur vannacht een ziek-wichtje-wasje stond te doen in de badkuip maar het lijkt er toch het meest op, dat Essent niet kan rekenen.

Naar aanleiding van mijn laatste verbruiksoverzicht, adviseert de website van Essent mij om mijn termijnbedrag te verlagen. In euros luidt het advies om 1 euro per maand meer te gaan betalen.
Volgens het overzicht zou ik met mijn huidig termijnbedrag nog geld terug moeten krijgen bij de jaarafrekening, om dat te voorkomen, moet ik meer gaan betalen en dan krijg ik ineens niets meer terug.
Het ligt niet aan mij, volgens mij....


En dit is ons verbruik, excl. teruglevering:

Volgens Essent verbruiken wij net iets meer elektriciteit dan een eenpersoons huishouden (terwijl we met vier zijn) en nog minder gas dan een flatbewoner. Ons verbruik is altijd heel zuinig in alle vergelijken die ik maak maar ja, kan ik er nu wel op rekenen dat dit ook klopt?

Hoe komen wij aan zo'n laag elektriciteitsverbruik?
- We hebben geen extra vriezer in huis. We hebben alleen drie lades in een koel/vries combi. That's it. De rest van onze voorraad zit in de vriezer bij de supermarkt, die de supermarkt betaalt.
- We strijken heel weinig, ook vooral omdat we er een hekel aan hebben.
- We drogen veel was op de lijn en dat scheelt meteen weer strijken als je het netjes ophangt.
- We hebben maar één TV. In de slaapkamers willen we bewust geen TV. Als de kinderen groter worden regelen we wel een laptop voor ze, dan kunnen ze online of via DVD wat dingen kijken.
- We letten op sluipverbruik en onnodig verbruik (kamer uit, licht uit).
- Stofzuigen doen we niet zo vaak, dat is voor mij ook een hele toer fysiek gezien, ik veeg tussendoor met een bezem en veger en blik.
- zie ook eerdere tips.

gas?
- We stoken heel zuinig, zie eerdere tips.
De thermostaat staat op 17,5 tot 18 graden, soms heel even iets hoger.
Ik lucht het huis bijna elke dag.
Ik trek de vitrage aan de zuidkant nooit dicht, zodat de woonkamer opgewarmd wordt door de zon.
- Ik zet het gas onder een pan vaak eerder uit.
- We douchen niet heel lang.
En dit weekend heeft mijn man een post opvangbak opgehangen achter onze brievenbus in de deur, zo hebben we geen last meer van de tocht. De verwarming in de hal staat nooit aan.


Laatst wilde ik van dubbel tarief naar enkel tarief overstappen bij Essent. Essent kon toen ook niet rekenen en ik kon niet op Essent rekenen. Ik werd gebeld door een mevrouw van Essent die ofwel doof was ofwel pas bij haar vorige baan als hondentrainer was ontslagen. Ik kreeg geen enkele gelegenheid om uit te spreken en ik werd afgeblaft. 

Dus ik ga Essent maar eens opzeggen binnenkort, ik wil wel graag een leverancier die kan rekenen en waar ik op kan rekenen.
Op naar de vergelijkingssites, op zoek naar een mooi aanbod.

Welke vergelijkingssites zijn jouw favorieten?


9 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd Gaslicht.com en ben nu ook weer overgestapt. Overigens niet naar de partner die daar het goedkoopst was, maar naar Greenchoice, waar ik eerder zeer goede ervaringen mee had. Zeker vanwege de verhuizing (en dus ws niet een contract bij 1 leverancier uit kunnen zitten, wat wel een voorwaarde is voor de bonussen), ging ik nu liever voor een vast laag tarief dan een welkomstbonus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die welkomsbonussen en cadeaus, daar moet je je zeker niet door laten verleiden. Daar moet je ook bij blijven rekenen.
      Met een laag verbruik kan zo'n bonus misschien wel lonen.

      Verwijderen
  2. Dat is overal zo, ze willen graag jouw maandbedrag als spaargeld gebruiken..uiteindelijk betaal je er niet meer om. Gewoon niet verhogen, ben zelf voorstander van zelf wat opzij zetten voorals het tegenvalt dan het vooruit te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. United Consumers, misschien niet de goedkoopste maar met onze zonnenpanelen en het verbruik van 10 euro de maand, ga ik wel voor de goede service.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoefde volgens die tabel het komende jaar helemaal niets te betalen.
    Heb toch maar besloten om hier niet mee accoord te gaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ps bij current kwam ik als kleinverbruiker 17 euro per maand duurder uit dan bij essent.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.