maandag 6 oktober 2014

Terugblik en vooruitblik; de kou komt eraan.

Eerst een terugblik op september. Dat boodschappenbudget, dat heb ik helaas toch niet gered. Er kwamen een paar slechte dagen tussen.
Dat zijn dagen dat ik door pijn of vermoeidheid het niet meer red om te koken als ik ook nog voor de kinderen wil zorgen. Waarschijnlijk ook wel een beetje zwelgen en een beetje depri zijn waardoor ik gewoon geen zin kan maken en vind dat het wel mag, even wat makkelijks kopen.
Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik moet gaan accepteren dat ik nooit meer beter wordt, dat is inderdaad het probleem waar ik tegenaan loop...
Sja... het valt nog wel ergens op een plekje.

Het autootje kwam godzijdank toch weer door de APK, wel met een rekening voor nieuwe remcilinders en een beurt van € 380 euro maar daar rijden we dan toch maar weer mooi weer een jaartje voor. Het autootje brengt veel gemak en bespaart me veel energie en geeft me (dus) meer tijd om aan mijn kinderen te besteden. Het spaart me nu ook geld uit (als ik naar het ziekenhuis moet per trein ben ik, incl. oppas, meer kwijt en ik moet daar eens per week of eens per twee weken heen).

Vanmorgen bij Lidl luiers ingeslagen en meer dan € 26,- bespaard (12 pakken gehaald). Het eerste jaar dat ik ze eens een keertje heb en niet verlangend naar een leeg schap sta te kijken de hele week van de aanbieding.

Update: vanmiddag nog eens geweest, zag net op tijd nog dat de kinderschoentjes vandaag binnen kwamen ipv donderdag en Mini kon er nog een paar bij gebruiken voor de komende seizoenen (onze kinderen mogen in plassen stampen, dat vinden wij heel gezond& gezellig, dus dan moet er wel eens wat drogen voor het weer aan kan). Het laatste paar zwarte meidenschoenen eruit gevist, yeej, goede maat!
Nog twee pakken luiers meegenomen en niets nieuws kopen in oktober is ook meteen gesneuveld op de 6e van de maand.

Om me heen hoor en zie ik dat er verwarmingen en kachels al aan gaan. Nu hebben wij het geluk dat wij een fijn geïsoleerd huis hebben waardoor het hier langer aangenaam blijft maar ik stel dat moment zo lang mogelijk uit.
We gaan nu niet onnodig dikke kleding aantrekken binnen of buiten en we hebben nog veel raampjes, ramen en deuren geregeld deels open staan. Zo worden wij en de kinderen een beetje "afgehard" voor de winter. Ik meen dat dat echt helpt, je lijf niet te veel verwennen. Het lijkt me ook veel gezonder.
De verwarming gaat bij ons ook bijna nooit hoger dan 20 graden. Hij gaat pas aan bij 17 of 17,5 graad overdag.
Als het buiten 20 graden is, zijn de meeste mensen tevreden en is het nog wel lekker weer om buiten iets te doen etcetera. Binnen moet het in de winter bij dezelfde mensen dan toch 22 graden zijn, dat vind ik niet logisch eigenlijk.
Bovendien wordt dan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten groter, waardoor je het sneller koud hebt buiten, je lijf harder moet werken om warm te blijven en je mogelijk eerder "een koutje vat".
Het scheelt de beurs, het milieu en onze slinkende grondstoffen voorraad ook een hoop.

8 opmerkingen:

  1. Wat vervelend dat je niet lekker in je vel zat....
    Voor van die dagen dat ik geen zin heb om te kopen heb ik in de diepvries altijd soep (en brood...) en wat maaltijden. Misschien een idee?

    Sterkte met het acceptatieproces!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte met het accepteren van zulk nieuws. Ergens heb je toch ergens hoop dat het wellicht misschien heel misschien iets beter gaat, toch? Accepteren dat het niet zo is, lijkt me echt moeilijk. Heel veel sterkte.
    Hier ook de verwarming nog niet aan. Nu moet ik zeggen dat we onze belangrijke kamers allemaal op het zuidwesten hebben liggen. Er is dan niet zo heel veel nodig om het warm te hebben binnen. Het is nu 21 graden zonder verwarming. Bij ons over het algemeen 20,5 graden binnen. Mijn moeder vindt het altijd steenkoud bij ons, bij haar is het 22,5- 23,5 graad binnen (ze hebben een megagoed geïsoleerd huis, ze hoeven de verwarming niet vaak aan). Ik vind het veel te warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig dat accepteren dat je wat hebt, pijn is echt niet fijn! Inderdaad maaltijden invriezen zodat je altijd wat achter de hand hebt. Is altijd handig, maar zeker in jou geval. Fijn dat bij jou de kachel nog uit kan blijven. In onze kamer staat hij overdag op 19 en s avonds op 20 graden als we er zijn, anders lager. We willen er nog eens naar laten kijken naar ons huis, want in voor- en najaar voelt het klam in de kamer en in de winter voelt het te droog. (pffff)
    Fijn dat jullie auto weer is goedgekeurd! De mijne ook, ook blij met weer een jaartje erbij!
    In plassen kunnen de kinderen ook met laarzen stampen/lopen. Dan hou je de schoenen een beetje langer mooi. Bij ons mocht dat ook altijd, stampen in de plassen en wandelen in de regen! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je zoveel kon besparen op de luiers! Dat scheelt weer. Hier is de verwarming nog niet aan.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook nog geen verwarming aan, maar het is nog warm zat in huis (boven de 20 graden) en wil het zomer-gevoel nog een beetje vasthouden, dus bedot ik mezelf door nog niet aan herfst/winter dingen te doen :)

    Die voorraadjes maaltijden maken is heerlijk, vooral als je geen zin hebt, of verdrietig bent of gewoon geen inspiratie hebt wat je nu weer eens moet koken. Gewoon extra koken en dat extra invriezen. En je mag ook van de kook zijn, het is gewoon k.u.t. met peren dit nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allereerst natuurlijk sterkte! Hier ook een goed geïsoleerd huis en nog geen verwarming aan. Maar ik blijf hoe dan ook een koukleum en na al die jaren nog altijd niet winterhard ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier gaat de cv aan als t kouder wordt dan 20 graden.. zelfs nu ik het ijskoud heb (btje ziek ofzo) heb ik maar een vest, en jawel, mijn fleece badjas aangedaan (ja extreem koud anders zou ik dat niet aandoen) het is nu gewoon 21 graden in huis, zonder cv aan.. maar moe en koud :S ziekjes ofzo.

    verder super dat plassen stampen :D komt bij mij vaak niet uit, die natte kleren, maar anders mag t wel idd ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.