donderdag 9 januari 2014

Duurzaamheid; een elitaire hobby??

De laatste jaren hoor en lees ik geregeld dat mensen vinden dat duurzaamheid en zonnepanelen voor de elite is. Soms denk ik dat dat deels komt omdat er niet altijd klare taal wordt gesproken of geschreven als het over duurzaamheid gaat.
Wil je bewustwording kweken en mensen enthousiast maken zelf wat te gaan doen, spreek dan gewoon Nederlands, schrijf geen teksten die uitputtend zijn om te lezen of waar sommige mensen een woordenboek bij nodig hebben. Ik zie en hoor het jammer genoeg geregeld.

Beginnen met kleine duurzaamheid en kleine, praktische dingen (die ook nog eens kosten besparen als bonus),  is het begin van meer interesse kweken voor duurzaamheid en later grotere duurzame dingen.

Gisteravond had ik een bijeenkomst bij de stichting die duurzaamheid op de kaart wil gaan zetten in onze gemeente. Vooral managers, ZZP'ers en politici bij elkaar en ik was bij verre de jongste en meest onervaren van het stel.
Het leek wel een wedstrijd ver pissen met woorden, de meesten ook; hoe wolliger, hoe beter. Ik kreeg heel erg de neiging om bullshit-bingo te gaan spelen. Nou heb ik gelukkig ook wat jaren in het bedrijfsleven gezeten en lees ik ook wel eens wat hoogdravende teksten (soms met woordenboek of wiki her en der) dus ik kon het nog wel volgen.
Ik voelde me wel wat "verbaal geïntimideerd" en voelde me knalrood worden als ik iets inbracht.

Op een van mijn rood aangelopen momenten heb ik ingebracht dat ik het belangrijk vond om informatie laagdrempelig en eenvoudig te houden. (Nou is laagdrempelig eigenlijk ook een buzz-woord maar ik had het gevoel dat ik mijn vocabulaire aan moest passen.) Er werd instemmend geknikt, hoezee!
Het was verder heel nuttig en inspirerend en ik wil zeker verder gaan met vrijwilligerswerk voor deze stichting. Dat we zoveel mogelijk klare taal spreken naar buiten toe, voeg ik stiekem aan mijn takenpakket toe.

Nou ben ik benieuwd, wat vinden jullie van de volgende woorden, wat betekenen ze (niet opzoeken!) of staan ze voor en krijg je er jeuk van of wil je verder lezen?

"intrinsieke motivatie"
"circulaire economie"
"core-business"
"pitches"
"bottom up benadering"
"fossiele brandstoffen"
"People, Planet, Profit"

(Komen niet uit de vergadering maar uit informatie van de stichting naar buiten, de vergadering ging veel verder)

Ik heb ook zo'n vermoeden, dat ik aan dit soort taal in mijn wijk niet moet beginnen als ik over duurzaamheid wil beginnen ;-).
In de wijkcommissie is mij al vriendelijk verzocht om normaal te praten en geen grote woorden te gebruiken toen ik het over "kopij" voor de wijkkrant had. (Vond ik prima hoor, we kunnen we wat hebben van elkaar.)
Er staan hier gewoon eenvoudige en redelijk voordelige rijtjeshuizen, veel jonge gezinnen, gemiddeld niveau is geloof ik net MBO, veel kleine bedrijfjes van mensen die met hun handjes werken.
Mijn wijk inspireren tot duurzaamheid, wordt denk ik nog een hele kluif (zeker gezien eerdere mislukte pogingen).

Verder nog een minder duurzame ervaring gehad vandaag; ik heb de luchtkwaliteit op een drukke weg hier in de buurt even wat verminderd. Met een enorme knal is (de einddemper van) m'n uitlaat uit elkaar geklapt! Dat was wel even schrikken. Vonden de automobilisten achter mij ook, er werd ineens afstand gehouden en ze durfden me niet meer in te halen.
Daarna heb ik minstens 1 geluidshinderwet of iets dergelijks moeten overtreden om bij mijn garage te komen, wat een herrie!
Het ouwe beestje toch maar weer laten maken (ook al niet duurzaam). Gelukkig valt de (financiele) schade mee en kon ik een leenauto krijgen.

Zo kon ik vanmiddag weer bij de huisarts aan komen rijden want het was weer zover, ik kon weer met Ienimini naar de huisarts.
Weer een andere huisarts en deze zegt, dat het geen astma is maar pseudo-kroep.
Naar de kinderarts doorverwijzen vond hij ook niet nodig en alleen maar traumatiserend voor het kind (?).
Heb wel eens gelezen dat de zorgverzekeraars, waarvan er eentje nota bene eigenaar is van de praktijk, vinden dat veel doorverwijzen niet nodig is en de huisartsen zullen daar dus wel instructies over gekregen hebben. Maar ik moest vooral weer bellen als er weer iets was of als het me niet lekker zat, dan konden ze weer declareren kijken. Super idee was dat, marktwerking in de zorg.

7 opmerkingen:

  1. Ik snap best dat huisartsen niet voor het minste of geringste door verwijzen, maar in dit geval lijkt het me toch wel even nodig.
    Wat vervelend dat je geen voet aan de grond kunt krijgen.
    Veel sterkte. Zowel voor de zieke als voor jou.
    Als er iets is wat uit put is het een ziek kindje.
    groetjes, Franca.
    Je lijd zo mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn inderdaad van die standaard loze kreten! Ik houd er ook niet van!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij zulke woorden haak 'k af, eigenlijk voel ik het al kriebelen bij het woord duurzaam, het wordt te pas en te onpas gebruikt.
    Advies voor Ieniminie: de volgende keer (hoop niet dat het nodig is) midden in de nacht naar de eerstehulppost in het ziekenhuis gaan, daar ook direct je beklag doen over de huisarts, sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook bij bezorgen deze woorden kriebels, goed dat je het op je neemt om dit thema bij jouw in de buurt op de kaart te zetten!
    Sterkte met Ieniminie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh en traumatisch? Mijn dochter weet er ook niks meer van en die was even oud ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klopt over de auto maar ik weet niet wat deze uitstoot, het is wel een kleintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb het opgezocht en de huisarts heeft het recht wel. Als de HA een doorverwijzing niet zinvol vindt, mag hij dat weigeren maar moet hij dat wel uitleggen. Heeft ie gedaan.

    Ieni drinkt nu af en toe een goede fles, gisteravond laat bijna een hele fles. Halleluja! Vanmiddag heeft ze zich voor het eerst ook weer omgedraaid en sliep ze zelfs weer op haar buik. Weet niet of het komt door de hypo-allergene voeding of dat die pseudo-kroep-weetikwat-misschientochastma over is. Het boeit me nu even ook niet. Wel jammer om niet te weten wie er nu gelijk heeft maar als ze maar nu maar beter wordt vind ik het goed.

    Goh, kun jij die financiële bijsluiters lezen en echt helemaal begrijpen dan? Ik ben er wel eens aan eentje begonnen maar gauw opgehouden ;-).

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.