zaterdag 12 oktober 2013

Ook zelfgemaakt: glasfusen

Vandaag kon ik weer een itempje toevoegen op ons lijstje van "Dingen die wij zelf kunnen (maken)". Sinds vanmiddag kan ik zelf sieraden maken d.m.v. glasfusen. Ik maakte deze twee sieraden:


Ik had al de hele tijd een idee in mijn hoofd om een ring of hanger te maken in zilver(klei) waarin ik de godin Isis wilde verwerken. Daarbij wilde ik ook  de godin twee kinderen  laten beschermen met haar vleugels of twee hartjes of iets anders vast laten houden. Het werd allemaal veel te moeilijk en klein dus ik ging op zoek naar een versimpelde vorm. Voor de workshop van vandaag moest ik naar nog eenvoudigere vormen, om het in glas te kunnen maken.
Ineens viel 't kwartje afgelopen week en hierboven het resultaat. De driehoeken links- en rechtsboven zijn de vleugels van Isis. Een ander ziet het niet maar ik weet dat het Isis is als ik nu naar mijn ring kijk. Isis symboliseert voor mij liefde, kracht en de zorgen, opofferingen en liefde van een moeder voor haar kind. 
Verder hebben de driehoeken de volgende symboliek: de middelste driehoek ben ik, de driehoeken er omheen zijn Minipenny, Ienimini en MrPenny. 
Samen vormen ze weer een driehoek, een gezin, een eenheid. 
Het doet ook aan een piramide denken. Een driehoek of piramide is wat vorm betreft de sterkste constructie denkbaar.

Toen ik vanmiddag naar de workshop reed was ik heel benieuwd, of ik inderdaad ook wel zo klein in glas driehoeken zou kunnen snijden. Ook had ik al bepaalde kleuren in gedachte. 
Ik vind het wonderwel geslaagd.

Het was ook leuk om te doen. Ik zou graag nog verder willen creëren en experimenteren. Misschien vraag ik een hotpot starterset voor mijn verjaardag (een een magnetron van Marktplaats erbij?). 
Daar moet ik nog eventjes over denken omdat ik al zoveel hobby's heb, nog naaiprojectjes genoeg bijvoorbeeld. Daarbij wil ik het echt op zolder doen, waar de kinderen niet komen, in verband met verdwaalde glas splintertjes. Op zolder staan echter twee bureaus waar nog geen vlieg op kan landen. Op de ene ligt Mount Washmore I en op de andere II. 
Nou ben ik daar mee bezig door elke dag een bakkie en een pakkie te doen (bak was vouwen en een pak papier opruimen) dus misschien zie ik het meer zitten als de zolder weer be-hobby-baar is straks.


3 opmerkingen:

  1. Knap zeg, je hebt duidelijk talent. En dan bedoel ik niet zozeer techniek, want daar ken ik niets van, maar ideeën en symbolen omzetten, dat is ook een kunst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is prachtig, je ring: v.w.b. vorm, en zeker ook v.w.b. symboliek en betekenis. Bijzonder, om zoiets zelf te kunnen maken (en betekenis te geven)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig. Vooral de betekenis. En iedere dag 15 minuten opruimen dan is je bureau supersnel leeg en klaar om aan te werken! Komt goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.