woensdag 18 september 2013

Zelfgemaakte jam, pizza en cijfervlinder

Eerst moet ik niet vergeten te vertellen dat ik een nieuw itempje in de rechterbalk heb gezet. Het heet "gratis in de supermarkt", je vind er linkjes naar websites waar je geld terug acties kunt vinden. 
Op dit moment kun je o.a. gratis pesto of zongedroogde tomaten, kruidenmix, Coolbest of knijpfruit vinden in de supermarkten.
Ik maakte hier eerst niet veel gebruik van maar ik vind het nu toch wel leuk en prettig voor het boodschappenbudget. Vandaag heb ik de site "Alles met korting" ontdekt, handig om o.a. die gratis producten te delen en vinden.
Gister vond ik het toch echt tijd worden om de vlierbessen te oogsten. In de vriezer had ik al een tijdje een groeiend zakje rode bessen, zwarte bessen, aardbeien en bramen.
Alles ging samen in de pan en daarna door de roerzeef. In plaats van suiker gebruikte ik Marmello.
We hebben nu weer heel wat potjes suikervrij fruitbeleg.



Eten we weer pizza? vroeg Minipenny gister. Okee, ik begrijp de hint... Ik heb de laatste weken elke week een keer pizza gemaakt, om het recept te perfectioneren. Maar elke week pizza gaat dus vervelen.
Perfect is mijn recept nog steeds niet. Gister was de bodem eindelijk goed, was de toping weer te krap aanwezig. Volgende keer ga ik proberen de tomatensaus toch iets in te koken. Over een week of twee ofzo ;-). Ik maakte een half volkoren pizza, met speltmeel. Ook al lukt het niet altijd helemaal goed, het is toch eigenlijk altijd wel lekker.

Ik schreef in mijn blogje over dingen die wij zelf maken ook dat ik zelf knutseldingetjes maak. Deze week maakte ik voor en samen met Minipenny zelfbedachte cijfervlinders. Op de vleugels staan cirkels, die gekleurd en geteld konden worden. Het goede cijfertje mocht Mini er dan tussen plakken.
Ik had het niet zo heel mooi en netjes gemaakt maar ach... ze was weer even bezig. Het was dus wel een leuke verassing dat ze twee dagen later om nog een cijfervlinder vroeg om te maken.


Nodig:
- wit papier (restjes, achterkantje);
- closetrol
- schaar
- lijm
- kleurtjes

Hieronder "het patroon". De voelsprieten van de vlinder krul je met de schaar. Ondertussen kan het kind kleuren. Minipenny is op dit moment in de fase "met een paar halen klaar".
De closetrol beplakken met een strook papier en vervolgens het kind de vleugels, het lijfje en de cijfers laten plakken op de closetrol.


 Gister vond ik op een Engelse site die ik wel eens bezoek ook een leuk pretpakket voor kinderen, dat je zelf kunt printen.

Ondertussen is Ieniminipenny ook zelf bezig, met omdraaien. Linksom kan ze al omdraaien en weer terug komen, rechtsom kan ze omdraaien en haar armpje onder haar lijfje uithalen. Maar... dan kan ze weer niet meer terug. Ik ben daarom steeds bezig met haar terug draaien want ze zet een keel op als ze weer terug wil draaien maar dat niet lukt.

 Ik heb vandaag een extra "draaidag". Vanmorgen bleek Minipenny toch weer ziek te zijn dus ik heb de meiden thuis gehouden van het kinderdagverblijf en ik doe mijn afspraak van vandaag telefonisch. Ik kom hopelijk snel weer aan rust voor mezelf toe.


2 opmerkingen:

  1. Ja ik heb maandag ook de vlierbes ontbest ;) Resultaat 7 potjes jam. En nu mocht ik de rest niet plukken maar voor de vogels laten zitten want we hebben geen potjes en geen ruimte in de vriezer...
    Die website ga ik ook even bekijken, dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat boek mooi zeg! En wat gezellig dat je met je kinderen knutselt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.