maandag 9 september 2013

Jan Steen

Dit weekend zei mijn zwager dat ik een huishouden van Jan Steen had (toen ik vertelde dat ik een kluitje aarde uit de tuin even onder de bank had geveegd met m'n voet).
"Was het maar", zei ik, "dan hoefde ik het niet te doen!".
Ik kan met bewondering maar vooral verwondering lezen over mensen die het heerlijk vinden om schoon te maken en andere huishoudelijke klussen te doen. Dat gen zullen ze niet in mijn DNA terug vinden.
Toch vond ik het vanmorgen bijna fijn, opruimen, stoffen, stofzuigen en dweilen. Ik ben zo blij dat ik het weer zelf kan en niet meer uit hoef te besteden of alles aan MrPenny over moeten laten.
Talent heb ik er alleen niet voor dus het laminaat is nu dof geworden en eigenlijk moet ik nog een keer zuigen om alles wat ik met dweilen toch nog tegen kwam op te zuigen maar misschien ben ik weer te perfectionistisch bezig dan.

Naast mijn misschien dan maar huishouden van Jan Steen hebben we ook een beetje een huis van Jan Steen, het is ook niet perfect. Zo hebben wij geen super mooie of strakke keuken. We hebben een oude gaskookplaat los op de vaatwasser staan met daarnaast een gat.
Maar je kunt er prima in koken, of gezellig bakkertje spelen met je papa:

In de woonkamer lagen net nog aardappelen en uien uit eigen tuin te drogen. Dat zul je ook niet gauw in een woonblaadje terug zien maar het had wel iets gezelligs.
Dat vind ik ook het belangrijkste; als het maar gezellig is! Perfecte huizen zonder stofrandjes etc. laat ik graag aan anderen over.

Morgen eten we weer reibekuchen van de aardappel en ui. De aardappel kan zo hop, met schil en al in de keukenmachine om geraspt te worden, het is helemaal biologisch.
Een radiator ombouw hebben we ook niet, omdat we liever een lagere stookrekening hebben.
Laatst sprak ik nog een installateur die zei dat er bijna geen goede radiator ombouwen zijn, bijna iedereen heeft te weinig sleuven bovenin gemaakt waardoor de radiator zijn warmte niet goed kwijt kan.

In de vensterbank gaat het ook goed met de vorige week gezaaide boerenkool en pak soy. MrPenny heeft heel hard gewerkt in de tuin en de moestuin is nu weer onkruidvrij dus als de plantjes wat groter zijn, kunnen ze erin.
Als al het ongedierte in de tuin dan nog zo vriendelijk wil wezen om het een beetje met rust te laten...
MrPenny en Minipenny zijn dol op boerenkool, in de winter eten we het wel eens per week bijna dus duimen maar.
Het zou weer mooi schelen op het boodschappenbudget, waar het overigens erg goed mee gaat deze maand.
De eerste week sloten we af met 48,07 uitgegeven van het budget van 62 euro, daar zat ook een pak babyvoeding van een tientje bij. Verder hebben we niets meer buiten de deur gegeten of gehaald.


6 opmerkingen:

  1. Een echte thuis, iets anders kan je het niet noemen ;) Met kinderen kan je ook niet anders verwachten, een huis is om te leven, en niet om tentoon te zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je weer lekker bezig Moneypenny! En wat geeft het dat je huis er niet uit ziet als die van een woonblad. Ik vraag me wel eens af of mensen die dat wel hebben ook een beetje leven in hun huis. Of dat ze alleen maar bezig zijn met stressen om het "mooi en netjes" te hebben en te houden.
    Lekker he die groenten uit eigen tuin.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor, psies, ik zeg hier ook wel eens: eerst alles wat leeft, dan alles wat geeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook geen enorme fan van het huishouden, maar zie er wel het nut van in. Ik wil het toch wel netjes en schoon hebben, anders is het niet meer gezellig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In een huis moet je leven. En zolang degenen die erin leven zich er goed bij voelen is het goed toch? Een ieder die bij jou binnen komt heeft het er maar gewoon mee te doen, bij hun thuis mogen ze het op hun manier doen ;) En wie het niet aanstaat die vertrekt maar weer zou ik zeggen. Ik vind huizen waar het niet supernetjes is juist wel leuk, ik word altijd zenuwachtig van huizen waar alles zo strak en netjes is, ben dan altijd bang dat ik iets vies maak ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh in van die super nette huizen voel ik me ook net de buurvrouw van Haycint Bucket!

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.