maandag 19 augustus 2013

Zelf cosmetica maken




Ik maakte vorige week mijn eigen gezichtscrème van wat ik nog in huis had, met rozenwater, tarwekiemolie, een plantaardige emulgator en etherische oliën.
Het recept vind je hier. Ik maak de dagcrème met etherische olie van manderijn, lavendel en tea tree, omdat ik soms acne heb. De tarwekiemolie bleek iets te vet te zijn, ik had beter kunnen mengen met zonnebloemolie, dat is wat lichter. Op de vorige site vindt je ook meer recepten om zelf cosmetica te maken, zonder conserveringsmiddelen of andere toevoegingen, evenals hier.

In een diepvrieszakje ben ik vruchten aan het sparen om er jam van te maken als de vlierbessen ook rijp zijn over een tijdje. Uit eigen tuin kwamen wat zwarte bessen, rode bessen en een paar aardbeien. In de buurt staan bramenstruiken, ik kom er geregeld voorbij met de kinderen en dan pluk ik de rijpe bramen. Thuis gaan ze in de vriezer bij de andere vruchtjes. Zo hoop ik over een tijdje genoeg te hebben om wat potjes fruitbeleg te maken. Biologisch fruitbeleg voor bijna niks (alleen Marmello).

Ik weet op dit moment niet zeker wat ik te besteden heb. Ik weet niet of ik een riant inkomen of een beperkt inkomen heb (met nog een bult geld terug te betalen). Klein nadeeltje als je "werkgever" UWV heet. Ik hoop dat ik over een paar weken uitsluitsel gekregen heb over het een en ander.

Ik probeer nu zoveel mogelijk te (be)sparen maar er is de laatste weken ook wel zo hier en daar een makkelijke uitgave gedaan omdat er toch nog genoeg op de bankrekening stond of omdat ik er heel veel zin in had.
Allerlei kleine dingetjes worden bij elkaar opgeteld weer een groot bedrag en een hoop calorieën dus achteraf verwijt ik dat dan weer mezelf en voel ik me schuldig. Niet dat je daar iets mee opschiet, dat werkt zelfs misschien wel tegen je.
Elke dag is weer een nieuwe dag, waarop je het weer gewoon opnieuw kunt proberen ;-).

De enorme trek komt waarschijnlijk ook door de bijwerking van mijn medicatie maar gelukkig mag ik dat medicijn binnenkort gaan afbouwen. Hopelijk gaat die honger dan ook minder worden. Ik zal ook blij zijn als ik wat mag gaan afbouwen omdat ik dan hopelijk wat minder mat en vlak wordt en weer meer mezelf wordt.

Het gaat verder redelijk, een beetje op en neer en nog niet zo goed als ik zou willen. Vooral als ik moe geworden ben, zit mijn hoofd snel vol en kan er even niks meer bij.
Ik kom ook soms daardoor niet meer uit m'n woorden, ik weet wat ik wil zeggen maar er komt gewoon niks uit m'n mond, wat ik ook probeer. Soms raak ik de draad van m'n verhaal helemaal kwijt, heel irritant allemaal, vooral als je een kletskous bent ;-).
Het is lastig om een goede balans te vinden tussen genoeg en te veel doen, genoeg en te veel slapen overdag. "Ga jij er maar vanuit dat je niet te weinig maar te veel doet", is me gezegd en dan nog vind ik dat ik te weinig doe. Geduld... geduld.. had ik het maar ;-).

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heet het niet voor niets 'geduld oefenen' :-) Leuk dat je zo lekker bezig bent met crème en straks de jam. Ik maak ook regelmatig zelf iets. Laatst bodybutter van cacaoboter en avocado-olie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geduld tja.. dat zouden ze in potjes moeten verkopen... ;-)
    Sterkte ermee, en een dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.