woensdag 13 februari 2013

Dagelijkse dingetjes

Een paar dagen geleden bakte ik zelf een lekker brood en onderin de oven meteen wat luxe broodjes.
In onze (combi)oven c.q. magnetron past helaas maar een brood tegelijk maar losse broodjes onderin past er net nog bij.
Het deeg voor het brood ging in de broodbakmachine (die niet meer warm genoeg wordt om goed te bakken maar nog wel goed kneed). Het deeg voor de broodjes kneedde ik zelf. Alleen een klein foutje gemaakt in het recept, de hoeveelheid zout niet goed berekend naar mijn hoeveelheid. De broodjes waren daarom een beetje zout maar wel lekker.
De volgende keer kan ik eigenlijk net zo goed het deeg voor het brood ook zelf kneden als m'n hoofd en rug er naar staan.
Het lukte me ook nog om er mooie dunne sneetjes van te snijden. Te dikke sneden brood zijn soms te veel omdat ze machtig zijn en het ontdooid vreselijk langzaam. Het brood is nu ook malser geworden, ik denk omdat ik zonnebloemolie heb gebruikt ipv boter.

Inmiddels hebben we een nieuw. sluitend budget kunnen maken. Gewoon de tering naar de nering zetten en doorgaan. Er zijn er zovelen die dat nu doen/ moeten. Het kippenplan is exit dus nijn blijft lekker bij ons. wonen.
Morgen de 30 weken echo! Weer even lekker kijken naar ons wondertje. Morgen ook Valentijnsdag. Ik heb vanmiddag samen met Mini een kaart geknutseld voor papa. Ze mocht ook dicteren wat er op moest komen staan, hij zal er heeel blij mee zijn. Verder doen we er niet veel aan. Ik wilde nog koekjes bakken maar ik denk dat het morgen te druk wordt daarvoor.

Ik ben al begonnen met het sparen van koffiedrap, eierschalen en drankkartons voor het nieuwe moestuinseizoen.
De drankkartons gaan "kragen" vormen om mijn (jonge) plantjes om ze te beschermen in mijn van slakken vergeven tuin. De koffiedrap is ook tegen de slakken.
De eierschalen maak ik goed fijn en werk ik de grond in. In een heel stuk waar moestuin komt staat heel erg veel paardenstaart (heermoes), dat is een teken dat er weinig kalk in de grond zit. Kalk in de grond brengen is dus goed voor de moestuin en meteen wat tegen de heermoes (die ik nog met de hand verder zal moeten uitroeien de komende jaren). Ik zal nog wel wat tuinkalk bij moeten kopen misschien maar ik zal toch een eind komen met de eierschalen.

Mijn schatjes vierden twee dagen carnaval. Ik moest even verstek laten gaan dit jaar dus MrPenny ging alleen met Mini naar Den Bosch. Toen de deur van de trein open ging aldaar en de eerste geluiden van een harmonie of drumband te horen waren, was het eerste wat ze zei "Hee, muziekje!" "Gezellig hier!" Waarmee ze wel wat lachers op de hand had.

Misschien hebben jullie het op het nieuws ook gezien dat er twee echte olifanten in Den Bosch waren. Nou, Mini had weer geluk, ze liepen er toevallig voorbij vlak voor ze afgevoerd werden. Mijn man moest wel even in z'n ogen wrijven. Dat was natuurlijk dus wel leuk voor Mini. "Òòòòh! Grote poep!"

De volgende dag had ze nog sjans met prins carnaval himself, die vanaf de wagen zag hoe goed ze stond te dansen, zwaaien en genieten. Ze kreeg een dikke duim en complimenten van de prins. Toch fijn dat Mr Mini mee heeft genomen, en belangrijk, de culturele opvoeding van je kind als je Brabander in den vreemde bent!

Ik had bij Kruidvat een NS dagkaart gekocht voor zondag, dat scheelde weer bijna 5 euro. Een NS dagkaart bij Kruidvat kost 13,99, voor een dag onbeperkt reizen met NS in de periode van 9 februari t/m 26 mei op een zaterdag of zondag. Ook geldig op de diverse feestdagen. Ze maken er nog steeds reclame voor en bij mijn filiaal lagen er nog aardig wat. Valt dus nog te proberen.



3 opmerkingen:

  1. Super goed om te horen dat er gewoon plezier gemaakt wordt in huize bespaar ;)

    Over de moestuin, wij sparen wc-rolletjes. Daar doen we een beetje grond in, 1 zaadje en zodra het zaadje over kan naar de moestuin kan het met aarde en al in het wc-rolletje. Niks moeilijk doen met die worteltjes die breken oid.
    Goed dat je alvast aan het sparen bent.

    Voor de grond zou je ook nog gebruik kunnen maken van worteldoek oid tegen de planten die er nu groeien? Wij hebben 3 makkelijke moestuinbakken van 20 cm diep waar dus worteldoek onder ligt. De meeste planten gaan niet zo diep namelijk en die wel diep gaan zetten we er dan naast.

    Verder goed bezig. Ik vind het moeilijk om een lekker brood te bakken. Ik vind écht álle zelfgebakken brood tot nu toe te zout smaken namelijk grrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig Moneypenny! Goed gelukt je brood en netjes gesneden!
    Ik bak ook zelf, maar dan desembrood.
    Heel veel plezier morgen bij de 30 weken echo!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd die Kruidvat treinkaartjes ook vaak in de gaten, evenals de acties van de Blokker. Ik heb een vriendin in Hilversum, en dan is zo'n kaartje goedkoper dan een gewoon retourtje.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.