dinsdag 9 oktober 2012

Voordelige kamerplanten en muntthee

Op een of andere manier ben ik mijn groene vingers wat verloren de laatste jaren. Daardoor vallen er wel eens slachtoffers onder mijn kamerplanten. Ik had al een tijdje lege potjes op de vensterbank en de kast omdat ik per ongeluk een verstervingsbeleid had toegepast op wat planten.
Vorige maand kwam het financieel niet zo lekker uit, ik nam me ook steeds voor om op zaterdag naar de markt te gaan (voordeliger dan tuincentrum) maar het kwam er niet van.

Op de markt hadden ze niets leuks meer vorige week. Toch maar op pad naar het tuincentrum met Minipenny dus. Toen bedacht ik me, dat ik net zo goed even bij de supermarkten kon kijken of er wat leuks stond. Minder ver rijden en voordeliger. Ik kon nog net m'n stuur omgooien en de parkeergarage van het winkelcentrum inrijden toen ik me dat bedacht.
Bij appie hadden ze kleine plantjes in leuke potjes, 2 voor 5 euro.
Ik koos er twee uit en bevrijde ze uit hun piepkleine, benauwde potjes en verplantte ze in een grotere pot met meer grond. De overpotjes kunnen naar de slaapkamer, misschien zet ik er wel alleen theelichtjes in.
De plantjes zijn nu al groter geworden. Vaak worden kleine plantjes vanzelf groter als je ze maar meer ruimte geeft. Ik maak ook wel eens van die plantenbakjes met 3 of 4 kleine plantjes die je krijgt als cadeautje van iemand weer grote planten. Alleen zit daar vaak kalanchoe bij, dat gaat in de kliko, dat vind ik zo'n lelijke plant na de eerste bloei.
Er was verder niets van mijn gading dus ik besloot toch nog plan B uit te voeren; stekken van de klimop in de tuin. Vandaag heb ik de stekken toch maar van de kast gehaald, ze waren niet helemaal gelukkig daar (niet zo vreemd).
Ze kregen weer wat aandacht en liefde, mest (zelfgemaakte brandnetelgier) en een plekje in de zon. Met het mooie weer dat voorspeld is, hoop ik dat ze nu wel wortels gaan maken.


Op zolder hing al een tijdje een bosje munt goed te drogen. Zondagavond heb ik de blaadjes van de gedroogde munt in een bakje gedaan en de eerste thee ervan gedronken. Lekker!
Gewoon wat munt in de theeknijper, heet water uit de thermoskan erbij ('s morgens gezet) en je kunt de halve dag lekker theeleuten, voor bijna niks.
De plant kochten we ooit voor 3,50. We hebben er al veel verse thee van gezet en al veel stekken uitgedeeld. Nu heb ik het voor het eerst gedroogd, hebben we lekker in de winter ook nog muntthee.
De thermoskan is overigens mishandeld door mijn man, die heeft het ding toch fijn in de vaatwasser geschoven, terwijl dat niet mocht. Op de foto zie je waarom...daar springt ie dus van uit z'n vel.

3 opmerkingen:

  1. Muntthee is lekker he! Ik ga het straks ook weer in de tuin zetten en dan drogen. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan, dus hopelijk werkt het goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit te twijffelen of ik nu nog ga drogen of niet. Er staat weer wat verse munt en citroenmellisse in de tuin nu. Ben bang dat het nu niet meer zo snel en mooi droogt op zolder dan een paar maanden geleden met dat warme weer. Misschien als ik kleinere bosjes maak. Je kunt ook drogen in de oven maar dat lijkt me dan weer zoveel stroom te gebruiken....

      Verwijderen
  2. Die thermoskan ziet er inderdaad behoorlijk gehavend uit. Zonde zeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.