zondag 16 september 2012

Een aardappel in de grond wordt zo een pond

Dit voorjaar stak ik een biologische aardappel in een vuilnisvat, gevuld met wat tuinaarde en potgrond. Al gauw kwam er een grote plant. Deze ben ik vaak vergeten water te geven, ik geloof dat ik maar een keer heb bemest met brandnetelgier maar ik heb nog wel een keertje wat aardappeltjes die boven de grond uitpiepten weer ingestopt in het zand.
Eigenlijk was ik die hele bak dus al half vergeten maar vandaag dacht ik eraan om maar weer eens te gaan kijken aan het eind van de tuin. De plant bleek al verdroogd te zijn dus de aardappels moesten er uit.

Ondanks al mijn onkunde en slechte zorg, was er toch een pond biologische aardappels te oogsten!
Mooi zijn ze hè? Daar gaan we deze week van genieten.

Voor de zekerheid laat ik ze nog 1 of 2 dagen drogen. De meningen op internet verschillen, of dit nodig is om maag- en darmklachten te voorkomen. Ik neem maar even het zekere voor het onzekere, baat het niet, dan schaadt het niet.

Volgend jaar weer en dan mogen er meer aardappels in, ik was bang dat het te krap zou worden dus ik ben voorzichtig begonnen met eentje. Met wat meer zorg zou de opbrengst per aardappel dan ook groter kunnen worden.
Ui en knoflook kun je net zo gemakkelijk vermeerderen

Zaai- en oogstijden aardappels, ui en knoflook: 
Aardappels vroeg:   planten: mrt/april / oogsten: juni/juli (aaaah vandaar, gelukkig zijn ze goed bewaard gebleven) / afstand 50x50
Aardappels laat:    planten: april  oogsten: sept/oct ook 50 x 50
Ui:  planten mrt/apr / oogst jul/sep / 25x10
Knoflook: planten: eind sep/begin okt / oogsten juni/juli / 15x15 (klein) of 20x20 (groot). Gebruik een grote en gave teen.

2 opmerkingen:

  1. Leuk. Het was toch al bemeste tuinaarde? Eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, gewoon wat aarde uit de tuin maar de potgrond was natuurlijk wel bemest, klopt.

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.