dinsdag 28 augustus 2012

Hartige broodschotel van broodkapjes

De laatste weken heb ik in de vriezer de kapjes van het brood steeds bewaard om er een hartige broodschotel van te maken. Vandaag vond ik dat ik wel genoeg kapjes had en maakte ik een hartige broodschotel. Een ideaal restjesrecept, je kunt er zowel restjes brood, groenten als vlees(waar) in verwerken.
Inspiratie vond ik o.a. hier door "broodschotel" te googlen. Je kunt van brood ook een lekker toetje maken, hier zijn ook recepten voor te vinden.

1. Vet een ovenschaal in met boter
2. Breek 3 eieren in een schaaltje of beker en vul aan met melk tot 300 ml, voeg wat (kruiden)zout toe en klop of schud het mengsel (ik heb een beker met deksel, anders is schudden uiteraard niet aan te bevelen).
3. Leg de broodkapjes (of oud brood) in de ovenschaal en giet het mengsel eroverheen.
4. Laat dit ongeveer 20 minuten intrekken in de koelkast. Daarna ziet het er zo uit.

















5. in een pan even wat dingetjes aanbakken die je lekker vind. In mijn geval: twee preitjes, doosje champignons, een uitje, knoflook en wat zongedroogde tomaatjes met wat kruiderij. Eigenlijk kun je er alles tussen stoppen wat je maar lekker vind en over hebt aan groenten.
6. Bovenste kapjes even opzij leggen en de helft van de groenten op het geweekte brood leggen, tweede laagje brood er weer terug op en de rest van je groenten in de ovenschaal verspreiden.


















7. Geraspte kaas eroverheen.
8. optioneel: restjes vleeswaar in reepjes (even aangebakken of kort geroosterd) eroverheen.
9. 20 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden bakken

10. ook optioneel: complimenten ontvangen van disgenoot ;-). Mijn man vond het erg lekker, ik ook. Ik ga het (weer) vaker maken.

5 opmerkingen:

  1. Wat een super idee.
    Hier gingen de kapjes altijd naar het paard. Maar die heeft van de dierenarts te horen gekregen dat er teveel suiker in zit....
    En nu zitten we met die kapjes he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij lijkt het heerlijk, maar mijn vriend gruwelt van "nat brood", dus dat gaat 'm niet worden hier. Ach, zo hebben we allemaal wel een eettic, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit, ik ga het zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit hoor! Wij eten de kapjes altijd zo uit het vuistje omdat we dat lekker vinden dus die werden al niet weggegooid. Maar ik ga jouw recept zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha grappig. Hier eten we vaak brood wat uit de diepvries komt. Soms gaat dat per heel brood eruit, en soms per ...zoveel sneetjes, maar bijna altijd bleef het korstje over. Niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat het wat lastiger mee te nemen is naar school of werk. Dus haal ik de korstjes van alle broden voor ze in de vriezer gaan ( hier gaan er gemiddeld zo'n zes of zeven per week op) en doe die in een apart zakje in de vriezer. Als ik thuis ben ( of de kinderen in het weekend) genieten we van de knapperige korstjes. Blijkt bij elkaar heel wat te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.