donderdag 19 juli 2012

Morele dilemma's

Allereerst het goede nieuws; we hebben de subsidie binnen voor de zonnepanelen, in augustus komen onze 7 zonnepanelen! Aangezien het weer nu prut is, laat maar komen, al die zonuren die we nog te goed hebben, als onze panelen er liggen.

Gisterochtend zagen we, nogal verbaasd, een vreemde fiets op onze oprit staan. Ik dacht eerst dat hij bij de buren hoorde. Dat bleek dus niet zo te zijn en dus ging ik maar eens de politie bellen. Het volgende telefoontje ging naar het gemeentehuis maar de gemeente mocht de fiets niet komen ophalen, omdat hij op eigen terrein stond. "En als ik hem nou even op straat zet?", probeerde ik nog. Daar was het dus al te laat voor maar het werd nog gekker, ik was eigenaar geworden van de fiets en ik mocht er mee doen wat ik wilde (omdat hij op eigen terrein was aangetroffen).
Nou lijkt het me wel een tikkeltje redelijk toch wel waarschijnlijk dat ie gejat is dus ik vind dat juridisch nogal bijzonder maar moreel vind ik het echt niet kunnen om dat ding te verkopen. Ik zal me nooit verrijken over de rug of ten koste van een ander, voor nog geen duppie.
Dus telefoontje 3; de kringloop gebeld om dat brik te komen ophalen (daar gaan alle weesfietsen heen).
Vervolgens de vondst nog gemeld op http://www.verlorenofgevonden.nl/
Toen nog maar even een A4'tje opgehangen in de buurt en die rammelbak met letterlijk veel moeite en pijn nog in onze schuur erbij gezet tot volgende week.
Wat een gedoe om een fiets. Dan ga je denken: volgende keer, zet ik zo'n kreng gewoon op straat en bel ik DAN pas!!
Maar ja... dat kan ik dan denk ik toch niet, ik zie dan meteen een arme student of arm gezin voor me, die die fiets enorm missen.
Wat zou jij doen?

Nog een moreel dilemma: mag ik eigenlijk wel de advertentie inkomsten van deze blog zomaar weggeven zonder dat ergens op te geven (bij het UWV omdat ik een WIA-uitkering heb)?
Volgens mij klopt dat niet omdat
a. het ten eerste niet mag, ik moet alle inkomsten melden. Na melding krijg ik bericht of dat ik terug moet betalen of niet.
b. als de inkomsten wel afgetrokken worden van mijn uitkering als ik ze meld, ik in feite geld weg geef op kosten van de belastingbetaler
c. ik juist zo graag zelf mijn geld wil verdienen ipv mijn handje op houden en anderen voor mijn uitkering laten betalen, dan telt dit ook
Dus...ik heb hier over nagedacht...ik ga eerst de eventuele inkomsten uit deze blog opgeven bij het UWV en wat ik mag houden, gaat naar een goed doel.
Ben ik daarmee te braaf?

Ik heb er soms enorme moeite mee als wetten en goede manieren niet bepaald geëerd worden, zo ben ik opgevoed, de wet is de wet voor iedereen en je doet normaal, dat is al gek genoeg. Af en toe heb ik het idee, dat ik daar soepeler in moet worden maar aan de andere kant, als iedereen zo gaat denken...
Nou had ik gister toch al het "it's the end of the world as we know it"-gevoel; een aanslag op het gemeentehuis van Waalre, of all places!
Ik ben in de buurt opgegroeid, Waalre is echt een super keurrigg dorp. Waalre, dat waren de rijke poepers, de kakkers, de hockeytrutjes, de managemutsen enzovoorts op school.
Sowieso richting het einde van de beschaving als twee idioten een gemeentehuis rammen maar nog dichterbij als...tja, sorry hoor, het dat van Waalre is?!!

P.S. jullie kunnen nog een dag en een paar uur meedoen aan de give away: 4 gratis kaartjes voor NEMO (blogje hiervoor).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.