maandag 11 juni 2012

Besparen op vleeswaren (en andere zaken)

Een vriendin zei dat het heel slim was en dat ze er nog nooit van gehoord had dus ik zal de tip ook nog even met jullie delen. Ik moest eerst vaak vleeswaren weggooien, omdat we daar niet zoveel van eten. Nu vries ik de vleeswaren los in, in hele kleine porties. Dat kan allemaal samen in een diepvrieszakje, ik doe het zo:
Twee stapeltjes onderin de hoeken, een paar centimeter ertussen en dan weer twees stapeltjes. Dan vouw ik het horizontaal dubbel en dan nog een keertje vertikaal. Boven is dan nog ruimte voor de knijper. Als ik weer wat vleeswaren nodig heb, haal ik er een stapeltje gemakkelijk los uit. Ik gebruik het zakje ook gewoon wel een paar keer, ik gebruik het dan wel steeds voor dezelfde soort vleeswaar ivm hygiëne.

Vandaag heb ik appelmoes met kaneel gemaakt van oude appels (stukjes appel met een heel klein laagje water opzetten, even koken, kaneel erbij en dan even met de pureestamper erdoor en klaar). Twee bakjes gaan in de vriezer. Als "ettiket" gebruik ik altijd stukjes afblakband/schilderstape. Dat krijg je veel gemakkelijker van een diepvriesbakje af en het is veel goedkoper.

Minipenny is erg blij met haar leenauto van de speel-o-theek. Zo'n ding kost een half fortuin, wij lenen hem bijna gratis (je betaalt natuurlijk eens per jaar je lidmaatschap) en over een paar weken, als het nieuwtje er wel weer af is, staat ie ook niet meer in de weg.
Er is ook een online spul-o-theek, waar je gratis spullen kunt lenen van andere mensen in jouw omgeving; spullendelen.nl.

En verder:

Het moestuinieren valt nog niet mee, ik heb last van diverse plagen, zoals slecht weer en flora en fauna varierend van een paar milimeter groot (luis, spint, etc.) tot circa 20 centimeters met vleugeltjes. Had ik zowaar een kers of 11 dit jaar, nu heb ik er nog maar drie! Mijn courgetteplant wordt ook constant aangevallen door het een of ander, ondanks diverse beveiligingsmaatregelen dus ik heb er weer een hard hoofd in dit jaar. Eens krijg ik het nog wel onder de knie.

Vandaag heb ik toch maar de stap gezet waar ik al een tijdje over dacht: ik heb gebeld om te solliciteren naar een krantenwijkje.
Ik mag niet zo heel erg veel van het UWV en daarbij sta ik op de wachtlijst voor een behandeling. Ik zou het komende half jaar minimaal alleen op dinsdag en vrijdag een halve dag kunnen/ mogen werken maar sowiezo in de laatste 3 maanden van de behandeling, is dat ook weer afgeraden.
Ik wil gewoon graag iets doen, ook om een stukje van mijn uitkering in te kunnen leveren. Financieel zal ik er waarschijnlijk zelf niet op vooruit gaan (hoogstens echt maar een paar euro), emotioneel wel.
De mevrouw die ik sprak, ging over de verspreiding van de andere weekkranten hier en ze dacht, dat ze me wel aan een vakantiebaantje kon helpen. Ik ga het dus eerst een paar weken uitproberen en als het bevalt, kan ik om een vaste wijk vragen.
Wel een beetje jammer dat het dunste weekkrantje dat we hebben er mee blijkt te stoppen, ik had juist daar gesolliciteerd omdat die krantjes lekker licht zijn, dat is minder zwaar voor me.
Enerzijds heb ik er heel veel zin in maar de andere kant, ik zal er niet om liegen... ik zou me toch wel wat schamen als ik buren of kennissen tegen kom op mijn ronde. Maar ja, wat andere mensen (willen) denken, ach, ze doen ook maar.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny,

    Van die vleeswaren invriezen doe ik ook wel. Niet altijd, want soms koop ik maar heel weinig vleeswaren en die gaan gewoon op. Wel als er aanbiedingen ergens van zijn.
    Goed dat je iets voor jezelf wilt gaan doen! Ik kan me voorstellen dat je het niet zo prettig vind om buren oid tegen te komen. Maar ach, jij laat zien dat je wil. En de eerste keer is altijd even slikken: pareer de blikken met een vrolijke opmerking. Dat gevoel had ik de allereerste keer ook(jaren terug)toen ik de Aldi binnenstapte .. gaat allemaal over toch!
    Succes en groetjes van Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben jaren krantjes ingegooid, was goed te doen en fijn voor onze conditie (cardiotraining) om de buurt te leren kennen en voor de kinderen om zo iets bij te kunnen verdienen.

    Vleesbeleg is hier zo op dus we houden niets over om in te vriezen.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juist goed dat je zoiets gaat doen! Toch niets om je voor te generen? Je doet het zelfs terwijl het je haast geen geld gaat opleveren, nou ik heb daar alleen maar bewondering voor. Hoeveel van de mensen die je liever niet tegenkomt zouden gaan werken voor zo'n klein bedrag en voor het gevoel van eigenwaarde? ik hoop dat het je bevalt en dat je een leuke wijk krijgt.
    groetjes
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon doen, hoor! Je hoeft je helemaal niet te schamen voor een krantenwijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk die auto van de spelotheek. Ik heb een dergelijke auto ook regelmatig geleend. Ik ben sowieso dol op de spelotheek, want ze hebben daar van alles dat je normaliter nooit in huis zou kunnen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Wel jammer dat de speelotheken sluiten bij bosjes de laatste tijd.

      Verwijderen
  6. Als ik vleesbeleg koop, vries ik er ook meestal een deel van in in kleine porties. Onze kleinkinderen eten graag eens hesp, salami, bacon.... en als ze er op het onverwachts zijn is zo'n klein pakje vlug ontdooid. Hesp koop ik meestal in 'blok' en dan snijd ik die met de machine zelf in schelletjes. Meestal koop ik zo'n blok in de makro en betaal dan maar 6.99 euro per kg (brugse pavé). koop ik diezelfde hesp gesneden en verpakt dan betaal ik er makkelijk 12.99 euro voor.
    Moneypenny, probeer eens om rond je courgetteplantjes gedroogde en platgemaakte eierschalen te leggen, als je planten worden aangeknabbeld door slakken zullen ze niet zo vlug meer tot bij de planten komen omdat die kleine eierschaalbrokjes schuren. In elk geval, hier helpt het toch een beetje en ik heb toch wel al een 15 tal planten die al minivruchtjes dragen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo ... (ik denk dat ik weet wie je bent, kom alleen even niet op je naam).
      Ham snijdt ik dan weer niet zelf, omdat ik een snijmachine een grote aanschaf vindt (ook groot op het aanrecht). Ik vond het op mijn zaterdagbaantje bij AH vroeger ook altijd een hele vervelende klus om het schoon te maken (daar zijn ook pleisters en verbanden aan te pas gekomen bij mij, ik heb nog een lidteken).
      Om de courgetteplant staat een kraag van een leeg rond bakje, met scherpe rand, eierschalen daar weer omheen maar ja... daar trok die kat zich weer niks van aan...

      Verwijderen
  7. een nieuwsgierig vraagje.. hoe gebruik je de ingevroren vleeswaren. Okee.. ik snap wel dat het ook weer ontdooid moet worden ;-) Maar doe je dat daags tevoren (in de koelkast) en hoe lang kun je het ontdooid gebruiken?
    Zit er namelijk ook mee, maar zeker ook omdat ik graag naar 1x per week boodschappen toe wil en dan is vleeswaren invriezen toch wel de missing link!
    groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je reactie! Ik ga het gewoon proberen :-)
      groetjes Angela

      Verwijderen
  8. Goed idee die vleeswaar, las het ook op B&B linkedin, bij gastadres dat onverwacht gasten kreeg. plakjes kaas en vleeswaar invriezen.
    Bij mij is het probleem dat ik geen eieren eet, o, o, o.
    Wel eens eieren gekregen van een vriendin of 's avonds laat twee eieren gekocht bij een broodjeszaak.
    Tegenwoordig heb ik het beter en koop ik de eieren van een boer.
    heen en terug 25 minuten scooteren langs een smalle oude boerenweg, maar liever niet in de winter.

    Ik heb nog gedacht om een blogje te schrijven over het maken van berekeningen van de belastingdienst. Maar ik dacht, misschien is het een goed idee, dat jij dat misschien doet? Is dat wat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Opnieuw Beginnen!
      Weet je, dat je ei (zonder schaal) ook kunt invriezen? http://www.goeievraag.nl/vraag/eieren-invriezen.65204#antwoorden. Ik weet ook van een consumindergroep, dat er mensen zijn die omeletten gewoon invroren en dat ging ook prima. Maar, jij hebt misschien gasten die een gekookt eitje willen 's morgens, dan is het lastiger natuurlijk.

      Bedoel je met "berekeningen van de belastingdienst" een manier of Excel bedenken om te berekenen wat je voordeel is van eerder in het jaar hypotheek aflossen?
      Errr... jij wist waarschijnlijk nog niet dat ik niet zo'n rekenheld ben als jij misschien denkt ;-)?
      Lijkt me heel lastig omdat je rekening moet houden met verschillende belastingtarieven/schijven.
      Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat je wel "universeel" kunt berekenen is het voordeel door het verschil in rente tussen je hypotheek en je spaarrekening (rente hypotheek - rente spaarrekening = x,xx% maal hoogte aflossing, gedeeld door 12 maanden maal het aantal maanden dat je eerder aflost dan december???... dan heb je een "ongeveer" uitkomst, officieel hoor je rente anders uit te rekenen).

      Verwijderen
  9. Ik ben gelukkig niet 100% afgekeurd. Ik mag wel wat werken. Sterker nog, het moet wel een keertje gaan gebeuren, anders verval ik tzt naar een uitkering waarbij ik maar een klein percentage van het minimumloon krijg. Jammer genoeg staan de werkgevers niet te trappelen om dat probleempje op te lossen.
    Zwart werken doe ik niet naast een uitkering, dat is nogal tegen mijn principes.
    Ik bedacht me vandaag ook, dat het UWV er misschien wel helemaal niet blij mee is, als ik elke maand opgeef dat ik een beetje geld heb verdiend. De vorige keer was dat een enorme rompslomp en duurde het maanden, voor ik een acceptgiro kreeg om terug te betalen. Tja, daar kan ik niks aan doen, dan moeten ze ofwel de regels iets soepeler maken (dat je kleine bijverdiensten bijvoorbeeld eens per kwartaal in een keer mag opgeven) of hun eigen processen beter en eenvoudiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi MP, Ik me wel een beetje voorstellen dat je je schaamt voor een krantenwijk, maar het is eerlijk werk, toch? En: zouden die mensen die je (misschien) raar aankijken als je krantenloopt, zelf hun krantje niet bezorgd willen krijgen? Dan zouden ze je gewoon dankbaar moeten zijn, dat jij het wilt doen! (Ik zou zelf heel blij zijn als iemand hier het sufferdje zou willen bezorgen - hier moet je maar zien hoe je eraan komt, via de bibliotheek ofzo....)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.