woensdag 2 mei 2012

Zelf frisdrank maken met een soda club apparaat

Edit april 2014:
Inmiddels is het gezicht van SodaStream in opspraak gekomen door haar werk voor dit bedrijf. Oxfam heeft alle banden met haar verbroken.
SodaStream blijkt voort te komen en gevestigd te zijn op illegaal bezet Palestijns grondgebied.  Palenstijnse medewerkers zouden bovendien geen goede en eerlijke behandeling ontvangen van de Israëlische eigenaar en haar medewerkers.

  Los hiervan gebruiken wij de SodaStream alleen nog voor mineraalwater voor mijn man. Ik vond de cola toch niet zo lekker als die van andere merken.
Wanneer het laatste gaspatroon leeg is, weet ik nog niet wat we gaan doen.




Ik was al een hele tijd benieuwd naar een soda club apparaat waarmee je zelf je frisdrank kunt maken. Al langer vind ik het een beetje onzinnig dat er flessen met vooral gewoon water en een beetje koolzuur en een beetje siroop rond worden gereden over de wereld. In de horeca hebben ze al jaren siropen en tanks met koolzuur. Bij de bar is dan gewoon een apparaat dat alles mengt aangesloten op leidingwater.
Door het blog van Natuurlijk Zuinig ging ik de laatste tijd ook nadenken over zero waste.

De meeste frisdrankproducenten gebruiken eenmalige PET-flessen, die dan gelukkig wel gerecycled worden tot nieuwe PET-flessen (een beperkt aantal keer). Door die eenmalige PET-flessen gaan er zelfs stemmen op dat het statiegeld helemaal afgeschaft kan worden, aangezien de consument die PET-flessen ook zelf in de plastic afval zak gescheiden kan inleveren.
Anyhoe, er worden altijd veel grondstoffen en olie(producten) bij verbruikt.
Bij een club soda apparaat horen flessen die je zelf schoonmaakt, die niet weer gevuld vervoerd hoeven te worden naar de supermarkt (en vanaf daar toch vaak met de auto naar huis) of na eenmalig verbruik gerecycled moeten worden.
Mij leek het ook heel handig omdat ik dan niet meer met flessen hoef te sjouwen en daarbij dan ook makkelijker de weekboodschappen mee kan krijgen op de beperkte ruimte op de fiets.

Gister kwam mijn pretpakketje binnen met 2 cilinders koolzuur en een fles siroop, ik was heel benieuwd of het apparaat (geruild voor iets via Marktplaats) het goed zou doen. Hij deed het prima, eigenlijk kan er ook niet snel iets aan stuk gaan.

Hoe het werkt:
Aan de achterkant van het apparaat kun je een cilinder indraaien, dan is het apparaat klaar voor gebruik. Aan de voorkant druk je op het witte vlak/ drukknop waardoor de aansluiting voor de fles naar achter kantelt, dan draai je een soda club fles met gekoeld leidingwater in de aansluiting.
Je drukt op de grijze knop bovenop het apparaat tot je een scheet-geluid hoort (Soda Club noemt dit een bromgeluid, ik vind het gewoon het geluid van een scheet maar ik kan me voorstellen dat ze het zo niet verkopen ;-)). Een scheet is licht bruisend water, twee voor gemiddeld, 3 scheten voor sterk bruisend (zie ook *).
Vervolgens druk je weer op de drukknop (pssjt) en haal je de fles eruit. Als je wilt, kun je nu een smaakje toevoegen met een van de siropen.

De plussen en minnen van soda club:
+ het apparaat werkt zonder stroom.
+ het bespaart veel plastic afval, grondstoffen, afval en olie (productie, recycling, vervoer).
+ bijzonder milieuvriendelijk dus
+ geen gesjouw meer met flessen frisdrank.
+ je maakt zelf je frisdrank, dat vind ik eigenlijk wel leuk maar het is ook handig want;
+ je bepaald zelf hoeveel "bubbels" je wilt en hoe zoet je het graag hebt.
+ de siropen bevatten 50% minder suiker
+ de flessen siroop, bewaar je buiten de koelkast, ze kunnen bij het plastic afval na gebruik.
+ altijd in ieder geval mineraalwater in huis, als je je voorraad siropen goed bijhoudt, de rest van je favoriete fris ook.
+ de pink grapefruit siroop is, zoals op internet ook beweert wordt door meerdere mensen, super lekker. Deze en andere smaken, kun je niet in de winkel kopen in Nederland. Is weer eens wat anders.
Het is goedkoper dan A-merken frisdrank.
Update: kinderen vinden het geweldig. Als de kinderen van een vriendin hier zijn, moet ik altijd even wat maken, ze vinden "het schetenapparaat" hilarisch en geweldig.
+/- de kosten voor een liter mineraalwater zijn 0,22 tot 0,26 per liter*, voor frisdranken zijn de kosten 0,52 tot 0,65 per liter**. Ons vaste merk cola van Lidl is goedkoper. 
+/- de flessen van soda club die in het apparaat passen, hebben een uiterste houdbaarheidsdatum. Na de datum aangegeven op de fles moet je officieel nieuwe aanschaffen met het oog op veiligheid (er komt veel druk op de flessen te staan), ook als je ze weinig hebt gebruikt. De fabrikant heeft daarbij uiteraard gekozen voor gemak voor de consument, niemand wil bijhouden hoeveel keer een fles al is gebruikt, dat is niet handig. Het is dus gewoon niet anders.
+/- ik lees recensies van mensen die klagen over siropen die over de datum gaan. Sommige "natuurlijke" siropen hebben een vrij beperkte houdbaarheid, de overige siropen zijn langer houdbaar. Ik heb gister een flesje ontvangen voor 9 liter frisdrank dat nog meegaat tot februari 2012, ik denk dat ik dan al 4 flesjes verder ben. Bij matig tot zeer matig gebruik (of alleen voor feestjes/ bezoek) kan ik me wel voorstellen dat de siropen eens over de datum kunnen gaan.
+/- ik lees recensies van mensen die het gebruik onhandig vinden. Daar kan ik me niet in vinden; je kunt het apparaat overal neerzetten want het heeft geen stroom nodig, het is ook licht dus je pakt het zo op en zet het even op het aanrecht. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je wel de flessen zelf schoon moet maken (en ze mogen niet in de vaatwasser of te heet afgewassen worden!) en er aan moet denken om altijd wat flessen met water koud te leggen. UPDATE 21-7: ik maak de flessen nu eens per week schoon met een tablet kunstgebitten reiniger per literfles, dat werkt heel goed. De eerste keer verdween zelfs meteen de aanslag uit de oudere flessen. Even een keer goed uitspoelen, tenzij je van cola met mintsmaak houdt ;-).
+/- in deze recensie uit 2010 van lowimpactman las ik over het bezwaar voor sommigen over de siropen, die niet biologisch zijn. Je kunt ook biologische vruchtensappen toevoegen en volgens mij moet je ook makkelijk zelf siropen kunnen maken (bijvoorbeeld limoensap en rasp in een pannetje verwarmen met een type suiker naar keuze (geen idee of Stevia ook werkt).


- ik vind de informatie van soda club niet helemaal duidelijk op sommige punten.
Zo staat er niet dat je bij de actieset cilinders geen lege hoeft in te leveren, dat is me telefonisch verteld, ik moet nu maar hopen dat het klopt en dat ik niet nog eens 20 euro huur in rekening krijg gebracht voor de cilinders (ik heb het wel extra vermeld bij de bestelling). Ook zat er in mijn pakket een kortingscoupon voor een siroopfles. Die bleek alleen in België geldig en had niet in mijn pakket moeten zitten maar inmiddels had ik al wel voor 10 cent (starttarief) naar het gratis nummer gebeld en was ik 3 keer terug gebeld door soda club. Ik kreeg alleen maar excuus, geen korting, terwijl het hun fout was. Nou gaat 't me niet om dat piepkleine beetje korting maar wel om service en het principe.
- het verkooppunt bij mij in de buurt, heeft nog wel voldoende cilinders maar bijna geen siropen meer. Volgens de eigenaar van de winkel loopt het niet meer goed. Je bent dus een beetje op internet aangewezen met daarbij komende verzendkosten. 
- de siroop van cola Sugar free (zwart) smaakt naar hoestdrank, vind ik. De siroop van de cola light is iets beter te pruimen maar nog niet echt mijn favoriete cola. 
- pas bij een bestelling van 30 euro of meer, kun je je pakket van soda club gratis afhalen bij een Kiala punt. Even een beetje siroop bijbestellen is dus duurder.
- jammer dat de flessen niet in de vaatwasser kunnen.
- zie update bovenaan dit artikel.  Misschien dat er mensen zijn met morele bezwaren tegen het merk.


*prijs per liter uitgaande van 2 cilinders voor 29,99 (eerste set die je aanschaft) en de volgende 2 cilinders voor 21,98, uitgaande van een leidingwaterprijs van 0,859 per m3, exclusief kosten van de flessen en schoonmaak van de flessen, excl eventuele bezorgkosten.
Bij de laagste prijs ben ik ervan uitgegaan dat er 60 liter uit een cilinder gaat. Soda club zegt hierover: Wij danken u voor uw mail. Uitgaande van 3 bromtonen voor 1L fles frisdrank (erg bruisend) kunt u ongeveer 50 liter frisdrank maken. Wanneer u minder gas toevoegt kan dit oplopen tot 60 Liter. De hogere prijs is dus voor mineraalwater met meer bruis, waardoor er maar 50 liter uit een cilinder gaat.

** zie opmerking hiervoor met daarbij: bij de lagere prijs ben ik ervan uitgegaan dat ik minder siroop gebruik dan aanbevolen (veel gebruikers zeggen dat dit prima kan, in mijn ervaring tot nu toe is dat ook zo), bij de hogere prijs is de aanbevolen hoeveelheid gebruikt. Voor de berekening ben ik 90% uitgegaan van de standaard flessen siroop die 12 liter frisdrank opleveren voor een bedrag van 4,19 per stuk. Echter hier, zijn de siropen weer iets voordeliger. Ik heb begrepen dat er in Duitsland ook goedkopere "namaak" siropen te krijgen zijn (/waren???).

*** Ik ga er van uit dat die extra frisdrankbelasting dan niet geheven gaat worden op de soda club koolzuurcilinders en siropen, omdat het nog geen frisdrank is wat verkocht wordt. Ben overigens erg benieuwd hoe ze dat willen doen, die frisdrankbelasting, wanneer is iets frisdrank en is er niet veel te koop dat even "erg" is? 

15 opmerkingen:

  1. Fijn dat het je bevalt moneypenny! Wij hebben het ook wel eens overwogen, maar man en kinderen vonden de smaak niet lekker. Nou dronken we al weinig frisdank... dus voor ons is het niets geworden.Zelf drink ik water.
    Jij veel plezier met je apparaat.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo.

      je kunt het apparaat ook gebruiken om gewoon mineraalwater te maken met koolzuur (spa rood, sourcy rood etc)

      Verwijderen
  2. Lijkt me een besparing op het aantal boodschappen, het volume en vervelende plastic flessen terug brengen naar de winkel.
    Eenvoudig leven beschreef eens hoe ze siropen maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De grootste min en de reden waarom ik de Soda Club verkocht: de siropen zitten vol met aspartaam en cyclaamzuur. En de gewone ranja siropen lust ik liever zonder prik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je een punt mee, die "light" dranken met suikervervangers zijn ook niet ideaal om diverse redenen.
      Ik dacht daarom, dat een of twee flessen zelfgemaakte minder zoete cola ("normale" siroop) juist weer beter voor me zou zijn (tov 2 flessen light of 2 gekochte flessen vol suiker)

      Verwijderen
  4. Wat een fijne product review! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt rustig bij discountkoning bestellen, de siropen waren nog goed tot februari 2013! Heb naar aanleiding van het afhalen van die bestelling wel een minpuntje toegevoegd; de smaak van de cola siropen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi hoi ik heb ook al jaaaaaaaren een soda club en ben er nog steeds blij mee, wij kopen eerlijk gezegd bijna nooit de bijbehorende siropen, maar maken altijd onze eigen mixjes :-)
    Met bv (bio) diksap of zelf geperste sapjes eventueel naar smaak en wens nog wat extra gezoet ( met suiker of stevia).
    Vaak maken wij trouwens een fles bubbels en per glas word daar eerst een scheutej diksap/siroop/sapje eerst in gedaan, bubbels erover en je bent klaar :-) ook de pubervrienden vinden het btw helemaal geweldig en superleuk om te doen, er word nooit om "gewone" frisdrank gevraagd als dit op tafel staat/komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt de CO2 cylinders ook zelf heel goedkoop navullen of er via een speciale slang een grote CO2 fles op aansluiten:
    http://sodastream.webklik.nl

    De toegevoegde suiker/zoetstoffen kun je vermijden door ongeveer 1/3 van de fles in een groot glas te doen en het glas en de fles aan te vullen met stevia sprankelfruit. Smaakt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.