woensdag 16 mei 2012

ONlogische voeding

Op een feestje sprak ik een boer met 80 melkkoeien, "wat is volgens jou het verschil tussen biologisch en niet biologisch" vroeg hij? Ik kon wel wat dingen opsommen en toen vertelde hij me, dat het enige verschil tussen een biologisch bedrijf en zijn bedrijf was, dat hij zelf medicatie mocht toedienen (geen antibiotica) en dat op een biologisch bedrijf een vee-arts alle medicatie toedient.
Vanaf 5 uur 's morgens mogen zijn dames de stal vrij in en uitlopen tot 's avonds laat, ze hebben voldoende ruimte, er is een ronde "massageborstel" opgehangen die automatisch aangaat als een koe haar rug eronder zet (het is moeilijk krabben op je rug als koe en ze vinden het lekker) en het voer komt van eigen bedrijf. "Joh!", zei ik, "dan ben je zo goed als biologisch dynamisch".
Hij wil best een EKO keurmerk maar het probleem is dat veel consumenten niet bereid zijn te betalen voor EKO. De extra investeringen, lonen daardoor absoluut niet en de afzet zou afnemen.

Ook bestudeerde ik een akelige poster van een plofkip op het station en nam me nog heiliger voor geen plofkip meer te kopen.
Later zag ik een uitzending van Jamie Oliver's Fowl Dinners over kip. Het leven van een (plof)kip, dat wil echt geen kip! Een kippenboer vertelde ook, dat de consument niet bereid is voldoende voor kip te betalen. Plus, wij willen dikke kipfilets en dat geeft de plofkip, die 60 gram aankomt per dag en op het eind door z'n pootjes zakt maar het bewijs daarvan wordt verborgen door de pootjes iets verder schuin af te snijden. Wettelijk gezien is het verplicht een kreupele kip af te maken, misschien wel een derde van de plofkippen, is kreupel maar wordt niet afgemaakt.

Toen zag ik ook nog op uitzending gemist de documentaire "Web of life" http://www.ohmnet.nl/tv/web-of-life/ (19 mei of 20 mei uitzending tweede deel, deel 1 te zien op uitzending gemist).
Tot dan toe had ik nog nooit van "pink slime" gehoord en weer kwam ik de naam Monsanto tegen. Zaad gekweekt om maar een keer voedsel te produceren, om boeren afhankelijk te maken van Monsanto en haar andere producten. Niet boeren alleen trouwens, ons allemaal.
Ook glucose-fructosesiroop kwam weer aan bod, daar wist ik al jaren van dat het niet gezond is maar het zit echt bijna overal in. We eten afval... we eten goedkoop veevoer...we degraderen onszelf!

In de krant: celstraffen voor subsidiedieven. Huh? Hoezo, was dat dan nog niet? Blijken bedrijven al jaren gniffelend een kleine boete betalen, hadden ze toch al ingecalculeerd, wegens fraude met grote subsidies.

Subsidies waarvan ik me sowieso soms afvraag, of ze niet een verkeerd systeem in stand houden.
Waar blijven de kleine (familie)bedrijven nog?
Waar blijft onze zelfstandigheid, vrijheid en de gezondheid van ons voedsel nog, als alles in handen valt van gigagrote bedrijven?
Waarom krijgen bedrijven die dieren mishandelen en/of gewetenloos ongezond voedsel produceren en/of ons ecosysteem of boeren bewust kapot maken, subsidies van ons belastinggeld?
Waarom is er geen goede subsidie voor boeren die het zo goed doen en een EKO keurmerk willen om dat alleen nog maar even officieel te maken. Wij, en onze toekomstige generatie, zijn tenslotte wat we eten.
En is het zo dat biologisch zo duur is, of: is het andere voedsel gewoon te goedkoop gemaakt?
Melken consumenten of supermarktketens de prijzen uit?

Zo maar wat dingen die ik me afvraag deze week maar waar ik geen oplossing op weet, behalve toch maar meer biologisch en onbewerkt in te kopen tot er grotere oplossingen komen.
Mijn voorstel: verlaag de subsidies op al de ONlogische voeding, schaf ze geleidelijk af en steek wat je over houdt in mensen die gezonde en logische voeding produceren.

3 opmerkingen:

  1. Het is een goed idee maar eerlijk gezegd vind ik biologische sla toch een risico, ik mocht die vroeger schoonmaken en bij ieder blaadje was ik bedacht op een worm die me smekend aankeek terwijl ik er met mijn vork aankwam.

    Subsidies worden nu toch al afgebouwd nu er besparingen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meneypenny, je vragen zijn relevant, het antwoord is aan ons: de macht is aan de boodschappentas. Als we allemaal bewust kiezen (en de sla een keertje vaker wassen als je geen bio-wormpje aan wil prikken!) dan dragen we er met elkaar aan bij dat deze misstanden zo snel mogelijk uit de wereld zijn!
    Groetjes van Heleen van der Sanden/Genoeg

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.