maandag 5 december 2011

Hij komt, hij komt!

Zo vlak voor het heerlijk avondje slaat de twijffel toch even toe; geven we te weinig, geven we teveel?
Ik heb besloten om af te gaan op ons gevoel en onze waarden en niet die van de commerciele maatschappij om ons heen.
Ik erger me eigenlijk wel aan dat Sinterklaasjournaal,dat door scholen en kinderdagverblijven ook op de voet wordt gevolgd. Is het nou echt nodig om het zo op te kloppen en het zo spannend en belangrijk te maken? Zouden we niet ook beter onze kinderen geven, delen en de immateriele waarde van (immateriële) dingen mee geven?

Waar ik me ook pissig over kan maken zijn de ouders die hun kinderen in deze tijd onder de duim proberen te houden door ze angst aan te praten dat ze niks krijgen als ze niet superlief zijn.
Ik pas nu wel eens op bij familie en ik had laatst een kind dat gewoon ziek was van de Sintstress. De avond dat ze bij hun vader sliepen lag daar een dreigbrief van zwarte piet voor ze klaar. Op school ging ook al de roddel dat een jongetje dat vaak niet lief was, zijn schoen had gezet en niks had gekregen.
Dat bij elkaar opgeteld, leidde dus tot een kotsende kleuter, die dacht dat ze vast niks meer zou krijgen van de Sint. Gelukkig had ze het wel keurig in papa's auto gedeponeerd 's morgens, die had het ook verdiend, het knurft. Ik heb gelukkig niet meer hoeven dweilen en poetsen verder die dag. Later hoorde ik dat meer ouders zich bezig houden met deze praktijken. Be-lac-he-lijk!
Vraag dan een cursus opvoeden aan de Sint, verpest het niet voor je kind.

Ik heb voor straks cadeautjes die ik door het jaar heen al apart had gekocht/ apart gelegd voor onze kleine meis. Gewoon kleine dingen, bij elkaar voor een tientje ofzo. Ik krijg ook wel eens dingen van familie of vrienden toegeschoven voor Sarah, dingen waar hun eigen kinderen te groot voor zijn. Als het netjes is, kan het ook weer prima dienen als cadeautje. (Heb je geen familie met oudere kinderen, kringloop of Marktplaats zijn ook prima bronnen voor prima tweedehands).

Wat denk je? Krijgt Sarah gister iets dat ik in soortelijk al ingepakt klaar had liggen voor vandaag. Ik heb het al meer dan een half jaar geleden bij Lidl gekocht, dus ruilen zit er niet meer in. Had het hoogtepunt van haar cadeautjes moeten worden...;-(
Eigenlijk had ik tante moeten vragen om het te ruilen maar ja.... vond ik ook weer zoiets...naar tante en ons dochtertje toe. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van, had ik gewoon moeten doen.

Toch ga ik de verleiding weerstaan om nog naar de speelgoedwinkel te rennen om nog iets anders erbij te halen. Ze is 2, ze heeft al super veel speelgoed en bij de speel-o-theek is er nog meer te leen, het is zo genoeg en goed.

Nou moet ik dus wel komend jaar familie goed vertellen dat ze al een poppenhuis en een babypop krijgt van ons, voor het weer mis gaat. Dat speelgoed ligt al apart hier voor volgend jaar. Er is een mooie babypop nog in verpakking en helemaal nieuw gekregen (moeder van een vriendin is helaas overleden, had dure babypoppen gekocht ooit in de hoop op kleindochters, het werden hele leuke kleinzonen) en het prachtige poppenhuis was tweedehands voor 5 euro, moet ik nog even iets aan repareren maar daar heb ik gelukkig een jaar lang voor ;-).

Zo nog even chocolmelk halen en slagroom, een bordje met lekkers op tafel, een leuk spelletje erbij en lekker een middag en avond extra leuk met elkaar doorbrengen. DAAR gaat Sinterklaas om, niet om de cadeautjes.

6 opmerkingen:

  1. Balen van het cadeautje! Kun je eventueel niet alsnog vragen of er te ruilen is? Ik weet niet of ze met 2 jaar al merkt of het wat anders is dan ze eigenlijk gehad had?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan het ook bewaren in de cadeautjeskast voor een feestje. Komt altijd wel van pas.

    groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. precies, Sinterklaas gaat om de gezelligheid met elkaar!Bij ons kregen en krijgen ze ook geen grote cadeaus met Sinterklaas. Nu zijn de kinderen volwassen en trekken we lootjes. We kopen voor allemaal een cadeautje voor €5,- en voor degene waar je het lootje van hebt iets duurder en een gedicht erbij! Ik koop voor ieder nog een kleinigheidje en een letter. Verder pepernoten, chocolademelk, marsepein.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat is vervelend van dat kadootje. Wij spreken altijd goed door van te voren wie wat koopt en ja mijn ouders kopen altijd 2 wat duurdere kadootjes en mijn broer en wij ieder 1. Daarnaast krijgen ze nog 2 kleine dingetjes en wat chocolade etc. Toen mijn kinderen op het KDV zaten (zijn nu 6 en 12 jaar) keken ze niet naar het Sinterklaasjournaal oid. Alleen wat knutselen, liedjes zingen en rond 5 december kwam die oude baas langs.
    Ik snap niet dat je kinderen zo bang wilt maken met iets wat gewoon leuk en gezellig moet zijn. Wij maken hier wel vaak de grap dat de Sint mama wel mee naar Spanje mag meenemen vooral als ik het weer zat ben.
    Zonder al dat negatieve is het al spannend genoeg voor de kleinste. Toch vind ik het een gezellige tijd. Ik heb ook hele leuke herinneringen aan Sinterklaas. Wij werden erg verwend door mijn ouders en twee kinderloze ooms en tantes. Het was echt een hele avond uitpakken en dan waren er zo meer dan 10 kadootjes pp en daarnaast nog chocolade, marsepein, speculaas etc. Door het jaar heen kregen wij wel veel minder dan mijn kinderen nu. Ook kerst zijn wij pas veel later gaan vieren met kadootjes.
    Nu je dochter nog zo klein is maakt het eigenlijk niet uit wat ze krijgt. Ze zal nog blij zijn met van alles. Als ze eenmaal op school zitten gaan kadootjes een andere rol spelen. Onze zoon krijgt heus ook geen blackbarrie in zijn schoen of op pakjes avond maar wel bijv.een spel voor zijn 3DS. Dochter is helemaal in de wolken met haar grote Nancy pop.

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch de kleine ook maar ons aankleed puzzeltje gegeven. Wat bleek toen de verpakking eraf was, veel veelzijdiger, leuker en leerzamer dan dat commerciele puzzelding. En drie keer raden waar ze mee bezig is... ja hoor. Het kind is een natuurconsuminderaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kun je met tante haar bon jouw cadeautje niet terugbrengen?

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.