zondag 27 november 2011

Zelfgemaakte speculaas en zorgverzekering

Vandaag heb ik met een recept van de site van Genoeg zelf speculaas gebakken. Lekker dikke speculaas heb ik ervan gemaakt en hij is wel zoooo lekker dat ik er niet vanaf kan blijven. Mijn koekiemonster vond ze ook erg lekker.
Laatst wilde ik ook zelf pepernoten bakken maar door een foutje mijnerzijds was het resultaat pepernoten met een doorsnee van 2 tot 3 cm en een dikte van een paar millimeter die naar peperkoek smaakten. Nu weet ik dus wel hoe je zelf peperkoek kunt maken, gewoon dat recept verkeerd volgen ;-).

Deze week ben ik ook bezig geweest met onze zorgverzekering voor 2012. Een klusje waar ik al jaren tegenop zag, met als gevolg dat we veel premie betalen en elke maand veel zelf betalen.
Ik ben eerst op Independer en http://www.zorgkiezer.nl/?ref=adwords&gclid=COqh2-im16wCFUcj3godUSlrqg gaan zoeken naar een andere verzekeraar en toen naar de eigen website van de verzekeraar en mijn eigen verzekeraar gegaan om te kijken en vergelijken.
Toen alle verschillen in dekking in een overzicht gezet en nu heb ik voorlopig een verzekeraar waar ik interesse in heb. Die verzekeraar biedt echter twee aanvullende verzekeringen en ik twijfelde nog; zelf betalen/ zelf sparen of het risico afdekken met een verzekering?
Ik moest er even over denken en fiepen in Excel en toen nog eens wat aanpassen maar volgens mij heb ik nu goed uit kunnen rekenen wat voor ons het beste was. Ik heb alleen gekeken naar de verschillen tussen de twee verzekeringen.

Ik dek voor mezelf dus een risco van bijna 500 euro af voor 147 euro per jaar. Het blijft een beetje natte vinger werk natuurlijk. Wie het heel erg leuk vindt, zou voor de volledigheid en correctheid nog uit moeten rekenen hoe groot de kans is dat en het een EN het ander zou kunnen voorvallen in een jaar met nog betere uitgangspunten.

 Volgend jaar krijg je pas vanaf de 21e fysiotherapie behandeling iets uit de basisverzekering vergoed MAAR dan moet je aandoening ook nog op een lijst voorkomen die daarbij gehanteerd wordt. Misschien kan ik wel officieel hard krijgen dat ik iets heb van die lijst maar ik heb het gedoe er niet voor over dus ik verzeker mezelf wel.

Nu is het nog afwachten wat onze tandarts met zijn tarieven gaat doen (de tandartsen mogen vanaf 2012 zelf hun tarieven bepalen) en of hij weer een contract sluit met de verzekeraar die ik op het oog heb. Wat een gedoe allemaal maar ja, je bent eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je het maar laat aanhobbelen.

De plaatselijke schoenmaker alhier probeert ook een dief van mijn portemonne te zijn. Die heeft mijn Ecco laarzen verknald, die kan ik na zijn slordige reparatie dus echt niet meer aantrekken buitenshuis en daar heb ik nog 21 euro voor moeten betalen ook, plus, nieuwe laarzen, die kosten 140 euro.  Daar ben ik dus niet blij mee en daar is het laatste nog niet over gezegd. Ik heb de rechtsbijstand om advies gevraagd en hem in gebreke gesteld en aansprakelijk voor de schade gesteld.
Dat was handig om te weten en om een voorbeeldbriefje te krijgen van de rechtsbijstand, ik heb vandaag ook de leverancier van m'n nieuwe handtas met zonnepaneel in gebreke gesteld daarmee.
Was ik een Amerikaan dan had ik een advocaat genomen en een kwantum-korting bedongen, ik ben namelijk deze week ook nog met de kleine op m'n arm uitgegleden in het ziekenhuis door mijn veel te gladde zolen (tja, DOM, denken dat je voor 60 euro goede leren schoenen kunt kopen en zo geld besparen, die kunnen dus mooi weg, krijg er ook harstikke pijn van in m'n rug. Weer iets voor de koopwijzer...). Vandaar dat ik dus maar 140 euro ga investeren in Ecco's en mijn rug (die nog zeer doet). Sarah had trouwens niets hoor van die val, mijn moederinstinct heeft daarvoor gezorgd gelukkig, ze vond het eigenlijk wel lollig en zag het als een mooie kans om er tussenuit te knijpen. 





3 opmerkingen:

  1. Ecco's zijn moeilijk te repareren en niet te verzolen door een gewone schoenmaker. Hij had die hele reparatie niet mogen doen. En betalen voor een ondeugdelijk product moet je nooit doen, tenzij op papier onder protest. Nu is er weinig kans dat je ooit een dubbeltje terugziet. Wat wel een kans is: teruggaan naar de winkel waar je ze gekocht hebt. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar Ecco's mogen rustig 2 jaar meegaan zonder schade, dus als ze jonger zijn heb je daar wel recht op (gedeeltelijke) vergoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Christina: nou, ik heb Ecco even gebeld ivm het bepalen van het schade bedrag (je moet wel jaarlijks afschrijven van de nieuwprijs) en ze zeggen dat Ecco's gemiddeld bij normaal gebruik en goed onderhoud 5 tot 10 jaar mee moeten kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij scapino waren er ecco's in de aanbieding. Misschien bij jou ook?

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.