dinsdag 29 november 2011

Zelf zalf en lipbalsem maken

 Vanmorgen heb ik zalf voor Sarah's gezichtje gemaakt en lipbalsem voor mezelf en manlief.
Het zeeppompje met douchegel had ik ook gister leeg gemaakt dus ik heb ook douchegel gemaakt met Zetesol, water, zout,  etherische olie en een piepklein drupje voedingskleurstof voor het leuk.
Zalf kun je heel makkelijk en voordelig thuis maken. Voor lipbalsem heb je alweer ingrediënten nodig waar je voor op pad zult moeten.


Ik zal toch voor beiden het recept geven.


 

Eerst alles goed uitkoken (10 minuten).

Je hebt nodig:
- glazen potjes om de ingrediënten in te verwarmen en mengen;
- potjes of kleine flesjes om je product in te bewaren als het klaar is (reisflaconnetjes bij de drogisterij of lege tubes bij de apotheek kopen eventueel);
- lepeltjes om te roeren;
- een tang om alles uit het hete water te halen.
Als alles uitgekookt is zet je het op een schone doek neer.


Dan de ingrediënten afwegen op een weegschaal (nauwkeurig tot 1 gr).  

Zalf
Neem een glazen potje en weeg hierin af:
25 gr vaseline
35 gr plantaardige olie*
Met eventueel 3 tot 10 druppels etherische olie**
  

Lipbalsem
Neem een glazen potje en weeg hierin af:
7 gr bijenwas
11 gr plantaardige olie
of
6 gr bijenwas
5 gr cacaoboter
6 gr jojoba-olie


Giet het grootste deel van het water waarin je alles hebt uitgekookt weg en zet er het glazen potje / de potjes in. Verwarm alles au bain marie op ongeveer 40 graden tot alle ingrediënten gesmolten zijn en goed gemengd kunnen worden.
Laat het een beetje afkoelen en giet het dan terwijl het nog vloeibaar is over in het potje of tubetje.







Als je een etherische olie wilt toevoegen, laat de zalf dan ook eerst wat afkoelen, voeg de etherische olie toe, roer het goed door en giet het dan over.










*
Olijfolie: geschikt voor een hele droge huid, nadeel kan de geur zijn (hoewel de etherische olie dat wel op kan lossen, het duurt langer voor de zalf ingetrokken is.
Zonnebloemolie: minder vet, neutralere geur.
Jojoba olie: een erg goede, verzorgende olie, ik merk wel degelijk verschil in kwaliteit tov olijf- en zonnebloemolie, prettige geur, trekt goed in. Nadeel is de hogere prijs.

**
Gebruik echt niet meer dan 10 druppels en begin liever met 2 tot 4 druppels mocht je het idee hebben dat er ook maar een kleine kans is op (over)gevoeligheid. Gebruik alleen etherische (essentiële) olie (zie verpakking), geen geurolie!
Goede en veilige etherische oliën zijn lavendel en mandarijn, deze zijn ook geschikt voor kinderen en zwangere vrouwen.
Lavendel verzacht wondjes, acné, is desinfecterend maar zacht voor de huid. Lavendel kun je ook gebruiken bij slapeloosheid (op een watje naast je bed of als het goed gaat op je hoofdkussen) al werkt het bij sommigen averechts. In de zomer kun je muggen verjagen met lavendel.
Mandarijn vervaagt littekens en zwangerschapsstriemen.
Ook een fijne olie geschikt voor veel toepassingen is Tea Tree. Heerst er griep en/of verkoudheid in huis, verdamp wat tea tree in water; de lucht wordt erdoor gezuiverd en de kans neemt af dat mensen elkaar aansteken. Tea tree is ook erg bekend om de werking tegen acné (dan moet je wel een lichtere crème maken, een zalf is te vet voor een acné huid. Een crème maak je met een emulgator, plantaardige olie, water en etherische olie, de emulgator kun je via websites bestellen of bij sommige drogisterijen kopen)
Voor meer info over de werkzaamheid van etherische olie zie Google of bijvoorbeeld: http://www.loesje.info/cosmetica/etherische_olien_AZ.htm

Gebruik nooit Tijm in het gezicht. Mensen met een hoge bloeddruk; gebruik geen rozemarijn.



 Ik hoop dat de irritatie in Sarah's gezichtje snel opknapt, al kort na het smeren werd haar wangetje al een stuk minder rood.
Dat heerlijke kind van me had vandaag weer poetsdrang. Ze weet dat ik eerst ga poetsen en dan zuigen op dinsdag en ze is nog steeds in die fase dat het leuk is om dan mee te helpen. Ze heeft haar eigen halve schuursponsje en ze mag met de veger "meehelpen", geweldig vindt ze dat.


3 opmerkingen:

  1. Nu ben ik soms ene hele luie huisvrouw maar je kan ook een spotgoedkoop zalfje kopen, kant en klaar en er dan tea tree olie doorheen roeren. Of je doet er olie doorheen of wat je maar wilt.

    Vroeger had je Bruin zonder zon creme en die deed ik dan door de bodylotion en dan smeren maar. Ik bleef dan nog wit maar goed, proberen kan geen kwaad :-).

    Geniet maar van deze fase, daarna komt de Ik Doe Niets fase en pas na de pubertijd wilde mijn dochter weer in actie komen met poetsen.

    Groetjes
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het knap hoe je dat zelf maakt. Wij grijpen meestal naar de Blistex. Vooral mijn jongste dochter heeft vaak droge lippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeer handig is Het blauwe blik met witte heerlijke creme-tegen acne en rimpels-echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.