dinsdag 11 oktober 2011

Reserveringsuitgaven en inrichting

Na de bruiloft, vakantie, betaling van de gemeentebelasting, het waterschap en nog een paar dikke zorgrekeningen biedt de bankrekening op dit moment een minder welvarende aanblik.
Eigenlijk zit er in ons budget een reservering voor de gemeentebelasting, het waterschap en extra zorgfacturen en eigenlijk moeten we die bedragen dus ook elke maand netjes sparen zodat we dat geld terug kunnen halen bij het betalen maar eigenlijk doen we dat dus helemaal niet. Dat is dus niet zo goed, anders kon ik nu zonder schuldgevoel iets van de spaarrekening halen maar nu wil ik dat niet. Bij gevolg is  de gezamelijke rekening dus geregeld aardig leeg en zit ik van mijn privé rekening dingen te betalen.

Mijn oplossing nu is dus om zoveel mogelijk van die spaarrekeningen af te blijven en zuinig aan te doen (en misschien toch maar eens er aan denken om op de nieuwe bank/spaarrekening die reserveringen wel elke maand automatisch sparen in te stellen).

Misschien ben ik niet de enige in deze tijd, misschien komt de nieuwe supermarkt bij mij in de buurt klanten tekort maar ik wordt nu al twee weken geholpen door de super. Al twee weken heb ik daar m'n boodschappen gedaan met tegen de 20% korting. In de lokale krantjes zit dan een bon, 5 euro korting bij besteding van 25 euro.
Ik koop daar dan de (voorraad) dingen die ik normaal daar ook haal omdat ze die niet hebben bij Lidl, ik koop alleen de groenten die in de aanbieding zijn en voor de rest van de boodschappen let ik ook op de prijzen. Wat goedkoper is bij Lidl, haal ik daar. Toch leuk een tientje bespaart en gratis hersengymnastiek (ik loop daar natuurlijk enorm te hoofdrekenen achter die kar zodat ik aan de 25 euro kom en niet te ver eroverheen.)
Ik had een grote oploop verwacht maar ik heb nou niet het idee dat er veel mensen zijn in mijn woonplaats die warm lopen voor die 5 euro, het is er even druk als normaal, alles is er nog gewoon en ik zie niemand die bon inleveren. Vreemd..

Ik vind ook dat de woonkamer een beetje opgeleukt moet worden, ik heb vorig jaar bij een tuincentrum kussentjes en decoratie gekocht voor een aardig bedrag en het is allemaal kapot gegaan of het ziet er heel armoedig uit. Omdat de knopen loskomen zijn de kussentjes ook gevaarlijk voor de kleine.
Ik heb nu in nieuwe kleuren drie kussenhoesjes gekocht bij Action (en die over de oude heen getrokken), 3 afgeprijsde electrische kaarsen bij Leen Bakker, een kandelaar en een mooi zilverkleurig schaaltje bij de kringloop en een zilverkleurige etagere zoals ik er al lang eentje wilde bij Action. Oh ja, en een nieuwe orchidee. Wat ik had heb ik een beetje herschikt, wat opgeruimd enzo en ik wil nog een potje verf kopen om bloempotten te beschilderen en dan heb ik weer een nieuw interieur. Voor m'n verjaardag heb ik nog een zilveren kandelaar gevraagd. Ik heb nu 26 euro uitgegeven. De verf moet daar eventueel nog bij, maar... ik heb volgens mij nog restjes verf en ik heb nog paarse kleurstof om kleding te verven (ooit gebruikt bij papier scheppen), ik ga misschien eens kijken of dat wat wordt bij elkaar.

De inspiratie heb ik gehaald van internet, tijdschriften en door even binnen te lopen bij leuke (dure) woonwinkels waar ik toch voorbij kwam.

Nou zag ik ook overal leuke zeepjes met dingetjes aan een koord. Leuk, dacht ik, dat ga ik ook maken. Volgens internet kun je zeep smelten in de magnetron of in een pan en er dan iets nieuws van vormen. Niet van de zeep die ik had gekocht... In de magneton zwol het op tot iets monsterlijks wat nu bij het aanrecht ligt, je kan er je handen mee wassen maar het 'zeept' niet echt lekker meer. In een pan werd de witte zeep bruin (ziet er authentiek uit, besloot ik) en het ging stinken, bah! M'n huis heeft urenlang geroken naar verbrandplastic met een vleugje zeepgeur. Met vormen wilde het ook al niet helemaal lukken, het kruimelde daarna uit elkaar, vooral met die lavendel uit eigen tuin die ik er zo leuk tussen had gestopt.
Toch maar eens verder kijken hoe dat nou moet met die zeep...

Binnenkort zijn Sarah en ik jarig, ik heb voor ons allebei een verlanglijstje gemaakt op lijstje.nl. Daar kunnen de feestvierders kijken wat we graag zouden willen hebben. Wie wat wil kopen van het lijstje, streept het af, zo voorkom je dubbele kado's. Ik ben benieuwd hoe het werkt, ik hoop dat ik hierdoor voorkom dat ik overbodige spullen krijg.

Voor Sarah's cadeau moeten we nog even aan de slag, ik wil zelf een keukentje/winkeltje/poppenkast/zitbank/speeltentje/tekenbord/opbergmeubel maken van een IKEA-kastje. Dat idee zit al jaren in m'n hoofd. Als het allemaal een beetje lukt, kom ik er nog op terug met foto's en hoe.

Nog steeds genoeg te doen dus... 
Mijn schoonvader wordt nu pas eind volgende maand geopereerd, er moet 50 centimeter uit zijn dikke darm om uitzaaiing van de kanker te voorkomen. We hopen er maar het beste van, veel kun je er ook niet aan veranderen. Ik heb wel hoop dat hij de operatie en het herstel toch goed kan doormaken en daar richt ik me op.

3 opmerkingen:

  1. Is het toevallig die gele supermarkt? Die hebben wij sinds kort ook redelijk in de buurt en komen ook steeds van dat soort aanbiedingen van langs. Laatst kon je ook een gratis krat krijgen, maar die heb ik al, dus dan ga ik niet, maar voor de €5 cadeau ben ik wel gegaan en heb ik idd ook voorraaddingen gekocht die bij de Lidl niet zijn of wat verse dingen die sowieso in de aanbieding en goedkoper waren dan waar ik ze anders koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad geel logo ja. Misschien openen ze er meer door het land of misschien woon jij ook vlakbij M?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee een lijstje op internet!
    Ik ga zo eens even kijken hoe dat werkt.
    Je krijgt dan inderdaad deen dingen meer waar je niets mee wilt/kunt.
    sterkte met je schoonvader!
    groetjes van Indy

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.