woensdag 28 september 2011

snelle en simpele suikervrije jelly (jam)

Dit weekend kregen we een klein doosje druiven uit andermans tuin mee naar huis. Ik vond ze net niet lekker, meer vel dan druif.
Wel zonde om weg te doen na al die moeite om het op te kweken en dan zul je zien, vragen ze over een week "en, hoe waren de druiven??"...."errr.....".
We zijn inmiddels aan de laatste pot pruimen-uit-buurvrouwstuin-en-wat-fruit-uit-eigen-tuin toe dus 1 en 1 werd 2.
Even nieuwe jam maken. Eigenlijk moet ik fruitbeleg zeggen, zo noemen ze het ook in de natuurvoedingswinkel - 'suikervrij fruitbeleg" en dat is dan ook zo duur als het klinkt.

 Het fruit ging in een pannetje, beetje water erbij en in plaats van appeldiksap een verse appel. (In een recept dat ik had gebruikt voor de pruimenjam stond dat je de jam moest zoeten met appeldiksap maar als je zoet fruit hebt kan het ook zonder. Zeker met een appeltje erbij, een appel erbij zorgt er ook meteen voor meer pectine, dat ook weer meehelpt aan het binden.) In een grote pan heb ik wat gebruikte babyvoedingspotjes opgezet in het water.

 De klokhuizen (waarom heb ik die eigenlijk niet gewoon erbij gegooid in de pan?) gingen meteen naar onze keukenafvalverwerkingseenheid. Hij kijkt normaal niet zo minzaam hoor, volgens mij kijkt ie gewoon tegen de zon in.

 Het fruit kookte snel en werd snel superheet, even wat nagaren in de moderne hooikist, alias de magnetron.

 ... en toen kon het fruit gezeverd worden. Eigenlijk krijg je daardoor dus gewoon fruitsap maar ik vond het wel bijzonder prettig om van al die druivenpitjes en velletjes af te zijn.

 Na het zeveren agar agar erbij en 2 minuutjes doorkoken. Ik moet nog eens kijken of dit ook niet allemaal gewoon met gelatine kan, dat is net zo makkelijk en nog voordeliger.
Ondertussen lagen de potjes al zeker 10 minuten in het bloedig heet bad te dobberen, met een tang eruit gehaald...

 ...en gevuld met de ook bloedig hete jelly. Dekseltjes erop gewurmd met een ovenhandschoen en toen een spannend moment... omkeren. Een potje zat dus niet goed dicht, het nog vloeibare jammetje liep er meteen uit. Even opnieuw schroeven en toen was alles goed.

Alleen jammer dat ik daarna weg moest, nu zit alles bovenin de potten en dat ziet er wel raar uit (als je net op tijd omdraait is het ver afgekoeld maar nog wel vloeibaar en zakt het naar beneden). Ach, als je er de eerste keer een mes of lepel in steekt even losroeren en zit weer onderin. Wel jammer, ik wilde eigenlijk nog een potje teruggeven aan mijn vader en zijn vriendin, waar we de druiven van hadden gekregen. Met een rondgeknipt stukje stof over het dekseltje, vastgezet met een elastiekje of lintje, was het een leuk klein cadeautje geweest.

In het geknoeide stukje kon ik nog even een beetje proeven, hmm... lekker hoor.
Het ziet eruit als een soort jellypudding, eigenlijk komt het daar ook een beetje op neer maar dan met vers fruit. Door ander fruit te gebruiken zonder vellen en pitjes of dat later toe te voegen (na het zeveren) kun je wat grovere jam maken.

Ik las in de recepten dat je met die agar agar ook snoepjes kunt maken van appeldiksap. Dat is wel leuk om te maken met kinderen en nog een beetje verantwoord snoepen (al blijven suikers, hoe natuurlijk ook, toch wel gewoon suikers dus ik overschat de diksap en fruitstukjes etc. nou ook weer niet als het om verantwoord gaat).
De komende tijd heb ik genoeg appeldiksap in huis. Dat was een een fijne en strakke actie... ik ben gister zeer onbewust asociaal geweest en ik heb per ongeluk wat gejat uit de supermarkt! Ik wilde even Sarah's pap halen bij het slachtoffer, de heer D v/d Broek, dan neem je toch altijd even wat meer mee. Ik leg die kleine boodschappen altijd op/tussen de zonnekap van de buggy of wagen en niet onderin, dat vind ik er nou zo winkeldief-verdacht uitzien juist. Anyway, halverwege de winkel schiet de zonnekap dus los omdat er teveel gewicht in hing en alles klettert op de grond. Ik meende toen al dat ik niet 3 maar 4 artikelen had gepakt maar ik kon er toch echt niet opkomen wat dat vierde dan was dus ik dacht dat ik gewoon weer een beetje daas was. Tja, toen ik bij de auto de buggy opklapte kwam die fles diksap dus tevoorschijn.

Nou moest ik vandaag bij de overburen van de heer vd Broek zijn dus ik ben er heen gegaan, nog een fles diksap gepakt en gaan vragen of ze die twee keer over de scanner wilde halen. Phoe-phoe, ik voelde me wel flink opgelaten toen in daar in de rij stond. Bij de kassa hing nog zo'n mooie nieuwe sticker dat ze winkeldiefstal hard aanpakten enzo... slik...dacht ik...ze zouden toch niet op de videocamera gezien hebben dat ik iets "gejat" heb hier gister?? Ik was dus om meerdere redenen blij dat ik aan de beurt was, mijn zonde kon opbiechten en afrekenen. Daar slaap ik toch wat lekkerder op.

Nog even kort het allerlaatste nieuws aan het uitkeringsfront.. Ik heb vandaag gebeld naar het UWV, dat ik het financieel heel aantrekkelijk vond om tegelijkertijd een WGA uitkering en een ZW uitbetaald te krijgen maar dat het me niet leek te kloppen. Je raad het echt niet wat er toen gebeurde... volgens de afdeling ZW zitten ze ernaast bij de WGA, ze hebben verkeerd gerekend , ze zijn 4 maanden te vroeg met de WGA begonnen!
Ik heb vandaag ook nog een vacature gevonden waar ik volgens mij wel op mag solliciteren; postsorteerder. Ik geloof dat dat op de maatschappelijke ladder nog ver onder postbode staat maar dat is niet erg, werk is werk en vanaf daar kan het allemaal alleen maar beter worden. The only way is up!

Update: joehoe, toekomstige persoonlijke kredietcrisis is van de baan! Er blijkt toch wel leven na de anderhalf jaar WGA, dan komt er indien nodig wel een vervolguitkering. Nou hoop ik het niet nodig  te hebben maar het is wel fijn te weten, we kunnen dus in ons huis blijven wonen. Afdeling ziektewet en ik menen nog steeds dat de WGA 4 maanden te vroeg is ingegaan maar het schijnt allemaal niet zo heel erg uit te maken, of zoiets (ik snap niet meer helemaal hoe en wat eerlijk gezegd).
Voor hun niet nee, hm.. eigenlijk schiet ik er financieel een beetje bij in en eigenlijk klopt de hoogte van m'n uitkering ook niet. Ik weet nog niet wat ik daarmee wil, als ik niets doe "kost" het me wel wat geld (nu een aardig bedrag, structureel een klein bedrag per maand) maar ik heb dat geld niet echt per sé nodig en ik voel me een ontzettende schooier om er achteraan te gaan, het is bovendien toch ook belastinggeld. Het is ook nog eens een hoop gedoe en het UWV kennende gaat het ook tijd en energie kosten.
Anderzijds zeggen mensen dan "een ander doet het ook/ een ander gaat het ook halen" maar ja... ik hoef toch niet te zijn zoals anderen? Wat zouden jullie doen?

3 opmerkingen:

  1. Gelukkig heb je volgens mij nog geen geld ontvangen van UWV, je zou het namelijk bruto terug moeten betalen.. Goed van je dat je het zelf hebt gemerkt.

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha moneypenny

    als ik vertel dat ik de moes gezeverd heb , eten ze hier de jam niet meer..

    en ook wij hebben rare uitdrukkingen in t oosten van het land.


    met groet Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neem waar je recht op hebt, waarom zou je dat niet doen? Zolang je geen miljardair bent, kun je het geld nog gebruiken.

    Ik maak van fruit dat ik krijg of over is altijd prutje, alles koken, mixen en door de yoghurt of pudding. Is heerlijk.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.