zaterdag 2 april 2011

Lente!!

 Eindelijk is het lente, wat heb ik er naar uit gezien. Toen we ons schuurtje uitgemest hebben (en zo ingericht dat m'n fiets er weer zonder kleerscheuren uit en in kan) kwam ik twee potjes paasspul tegen van 2 jaar gelden. De narcisjes hebben helaas (nog) niet hun tweede ronde gemaakt maar de blauwe druifjes kwamen na een weekje "kuren" in de vensterbank (zon, voeding en water) weer opnieuw tot leven. Als ze uitgebloeid zijn, laat ik ze wat drogen en kunnen ze weer in de schuur voor volgend jaar.
Sarah en ik hebben er nog een leuke bloempot bij gemaakt samen.
Nou ziet het er wel schattig en gezellig uit maar in tegenstelling tot wat de (glossy) magazines zouden laten zien (oh zo gezellig aan het knutselen met je stralende peuter met een leuk en vertederend resultaat), zal ik even vertellen hoe dat echt ging in het kort... "Wééééééééh-Huuuuuuuuuuuurrrhhhhuuuuuu" "Hee, lieverd, vind het niet leuk?" "Wéééééééhèèèèhuuuuuu" "Oh.. nee schatje, niet je handjes nu in je mondje stoppen met die verf... hier, pak deze pot maar even vast, smeer je handjes maar even af, kom"

Als consumenten krijgen we al genoeg nep en misleiding voorgeschoteld. De laatste tijd kijk ik regelmatig het programma "de rekenkamer" naast "keuringsdienst van waarde". Laatst ging een programma over inktpatronen voor printers, weet je dat de inkt in de patronen die wij kopen omgerekend 3000 euro per liter kost? En dan het "gerecycled" toiletpapier, vroeger was dat zo goedkoop en zo bruin, tegenwoordig is het duurder en wit. Marketing madness!
In de laatste aflevering die ik zag van de rekenkamer werd er berekend wat het krijgen van een kind kost. Ik mistte in hun berekening nog de positiekleding voor de moeder, schilderen, behangen en gordijnen voor het kamertje eventueel en die drie rompertjes per maat leek me ook aan de krappe kant maar dan komt de totale som wel aan de 5500 pleuro. D.w.z. als je het allemaal nieuw koopt en dan koop je nog de "normale" dingen, niet de absolute merkkleding en uitzet.
Nou, dat hebben wij toch echt niet uitgegeven. Met krijgen, lenen, tweedehands, kringloop en B-merken (Zeeman, Wibra, Bebeqo voor de wagen) kun je ook voor 900 tot 1500 klaar zijn met de complete uitzet voor de baby en de zwangerschap.
Volgens mij kom je zelfs met een voordelig IKEA-bedje, wat tweedehands kleertjes en linnengoed of kleertjes en linnengoed van Zeeman, een badje, wat nieuwe flessen en spenen en een tweedehands of B-merk 3in1 (maxi cosi, wiegje, wandelwagen) wagen al een heel eind.
Maar in hemelsnaam hoe krap je ook zit, bespaar niet op veiligheid.
Laatst stond er bij de Mac een jong gezin in de auto naast ons met een baby los in een verouderd babystoeltje dat niet meer aan de veiligheidseisen* voldeed (dat model deed ik bij de kringloop ook weg) en dan nog twee kleintjes los over de achterbank. Vader had binnen hamburgertjes gehaald, geld om binnen te gaan zitten met drinken erbij leek er niet te zijn. De auto was ook in staat van ontbinding, best triest enerzijds maar dan denk ik ook "hoe haal je het gvd in je hoofd om geld uit te geven aan McDonalds terwijl je dat zou kunnen sparen voor fatsoenlijke autostoeltjes voor je kinderen".
(*over veiligheidseisen: dat op deze website wordt genoemd dat tweedehands stoeltjes af te raden zijn, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt het kunststof goed bekijken en je kunt de bekleding even los maken om te kijken of de piepschuim schaal die erin ligt nog intakt is.)

Gister konden we het toch weer niet laten. ik-moi-I, die muts die roept dat je net zo goed naar de kinderboerderij kunt gaan met je peuter, ben naar de Apelheul geweest. Sarah gratis, wij voor 17 euro p.p. en dan nog benzinegeld en ach ja, toch maar daar lunchen ipv buiten op een bankje omdat het nog een beetje fris was. Maar ja, ik was er maar een keer geweest toen ik 17 was en wilde altijd nog weer eens een keertje gaan en manlief was nog nooit geweest dus eigenlijk was het ook gewoon voor ons.

Als je kindje dan zit te gieren van de pret en helemaal straalt.... tja.. onbetaalbaar...

Nu ik de foto zie vind ik het toch wel een beetje eng eruit zien maar het aapje leek het wel leuk te vinden en sprong gewoon weg toen hij die kleine handjes beu was.
Sarah vond het fantastisch, we hebben haar ook weinig zien lachen de laatste tijd, er moet een kies doorkomen. Vanmorgen weer de eerste niet-spuitluier gezien, hoera!
Wij hebben zelf ook om beurten een ontslakkingskuur van moeder natuur gehad, de afgelopen weken daarom ben ik even weinig online geweest.

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat jullie zo genoten hebben van het leuke uitje.
    Lieve groeten uit de casa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het weer beter met je gaat enne ... Apenheul is altijd leuk. Hoe oud/jong je bent!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik miste je al!

    Ik vond je potje erg leuk - jammer dat Sarah het niet leuk vond om te maken (ik vind het altijd zo leuk om met kinderen te knutselen...).

    Enne, consuminderen is geld uitgeven aan wat je écht wilt - dus die Apenheul was goed besteed geld, zo te zien en horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De dierentuin is nog steeds favoriet bij mijn 19!-jarige dochter. We hebben zelfs een abonnement gehad ooit en gingen dan wel iedere maand. Consuminderen betekent niet dat je jezelf iets leuks moet ontzeggen, ook al kost dat dan wel geld.
    Die foto is heel leuk, daar dacht ik dan achteraf aan. :-).

    groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hanneke en Pien: ik zie zelf consuminderen ook wel een beetje zo, bij ons is het misschien inmiddels beter te omschrijven als "selectief consumeren". We besparen graag op allerlei dingen maar je moet ook van het leven genieten hoor. Je moet niet leven alsof het hier en nu alleen maar de generale repetitie is, het is echt al de opvoering.
    Maar ja, de Engelsen zeggen "you've got to practise what you preach" (je moet zelf ook je wel zo gedragen als je preekt) en daar ben ik het wel mee eens op zich, dus vandaar de inleiding waarin ik zeg dat ik zelf hier regelmatig schrijf dat je net zo goed naar de kinderboerderij kunt gaan met zo'n kleintje ipv naar een dure dierentuin.
    Och en om je kind zo te zien genieten en gieren van de pret die ene minuut (dit vond ze echt het leukst, daarna waren de aapjes vaak wat verder weg of ze was al (te) moe om er zo intens van te genieten), ik zou er zo morgen weer het geld nog een keer aan uitgeven hoor.
    Het is alleen wel fijn dat knuffelen, kietelen, kusjes geven, een beetje stoeien, voorlezen, samen spelen, naar de kinderboerderij, etc, etc. wel gratis is, daar gaat je kind ook heel erg van lachen en intens blij kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.