zondag 27 februari 2011

kindershirtjes gepimpt


Vrijdagavond heeft manlief de TV voor zichzelf en toen heb ik mezelf maar eindelijk eens wat tijd voor mezelf gegund om iets te fröbelen. Zaterdagochtend ben ik ook grotendeels bezig geweest, met shirtjes voor Sarah "pimpen".

Het middelste shirtje was een mouwloos hempje dat ik niet zo leuk vond en ook niet handig ivm zon op de schoudertjes, die verbranden zo snel. Ik heb er mouwtjes aan genaaid die ik laatst uit een jurkje heb getoornd (omdat het niet makkelijk aangetrokken kon worden) en twee roze strikjes gemaakt en die erop genaaid om het wat meer meisjes-achtig te maken.

Over de andere shirtjes ben ik niet zo tevreden, ik vind ze nogal LVT (Leuk Voor Thuis) maar manlief zegt dat ze ook netjes zijn voor buitenshuis. Ik vind ze er niet goed genoeg uit zien, ze zien eruit of ze zijn gemaakt in een slechte Chinese sweatshop door een schele Chinees vind ik.
Wat vinden jullie?

Ik vind deze nog een twijfel geval, het gaat net. Het oogje zit verkeerd er daardoor ziet het er ook een beetje raar uit. Sarah vind 'em wel fantastisch, ze reageerde er heel enthousiast en blij op. Klanttevredenheid zit dus wel goed.
Deze vind ik echt niet kunnen om je kind aan te trekken buitenshuis, is niet lekker uit de verf gekomen.

Ik heb ook nog deze gemaakt, met stof van een kapotte tas:
Die is ook LVT.
Ik heb een vorm uit de stof geknipt, die vastgelijmd op het shirtje met textiellijm en rondom vastgezet op de naaimachine. Nou is bij deze ook iets mis gegaan omdat ik geen versteviging achter het shirtje had gestreken. Ik ben een beetje van de "trial and error"-methode (gewoon proberen en je ziet vanzelf of het goed of fout gaat) en dat komt het resultaat dus niet altijd ten goede.

Hier een "how to" inclusief de door mij opgedane leermomenten:

1. Teken een figuurtje op een tissue (prentenboeken voor kinderen zijn daarvoor ideaal). Als je eigenwijs zoals ik bent ga je meteen voor iets ingewikkelds met meerdere lagen stof en lastige lijntjes, als je wijs bent kies je één stofje en een simpeler figuur (zoals figuurtjes van Dick Bruna).
2. Als je eigenwijs bent, probeer je eerst nog met een watervaste stift het figuur over te brengen op de stof (een geknoei en je lijnen worden te dik, daar moet je wel precies overheen naaien, kansloze missie dus) maar het is veel handiger om de tissue vast te spelden en gewoon over alle lijnen heen te stikken (foto is de achterkant).

3. Dan trek je de tissue overal weg en knip je de stof bij bij de randjes en knip je de figuur uit.
Ik had het stukje onder de snavel dus niet goed neergelegd en vastgezet, daarom zit er nu nog een extra stukje over.

4. Strijk, naai of spelt versteviging aan de binnenkant van het shirtje.
Als je eigenwijs bent, doe je dit niet, dan loopt je machine geheid een keertje vast bij stap 5 en heb je een lelijke plek of zelfs een gat in het shirtje (daar kun je dan wel weer overheen gaan zigzaggen, wordt er niet mooier op)

5. Vervolgens leg je je figuur op het shirtje en ga je over alle lijnen (eventueel twee keer) met een zigzagsteek met een steekafstand van ongeveer een half en de steekbreedte kun je instellen zo dik als je je lijn wilt hebben. Ik heb gemerkt dat het mooier wordt met een smallere steekbreedte.

En dan nog een tip; het is allemaal niet zo groot wbt maat en de stof komt dus makkelijk dubbel te liggen onder je naald. Ik heb twee keer een achterpand aan het voorpand vast gezigzagd toen ik even niet oplette! Dan kun je dus weer aan het tornen... Ik heb dus geleerd om regelmatig te stoppen en even te voelen of alles nog wel goed ligt.
Het shirtje met de kip heeft nu twee regenwormen op de achterkant genaaid, bij het naaien van de vleugel zat de stof dubbel en de gaatjes op het achterpand kwamen er niet uit in de was.

De gebruikte stoffen komen uit mijn lapjesmand; daar gaat oude of kapotte kleding in (en er lag ook een verknipte handdoek in die ik nog over had van washandjes maken). Het roze/rood is van een oud shirtje dat mij te krap en te kort was geworden, het geel is van een hemdje waar een bloedvlek in zat en het wit is een handdoek. De effen shirtjes zaten tussen de kleding die ik had gekregen van een vriendin.
Ik vond ze een beetje saai zo effen en ik dacht; ach, als het niet leuk wordt, ze kunnen altijd nog ergens onder (onder een shirtje, onder een jurkje).


Het is hier wel huize huisvlijt de laatste weken. Nu we een goed recept hebben bakken we regelmatig zelf harde broodjes 's weekend (van zelfgemalen meel, heeft manlief zelf gemalen op de molen), gister hadden we boerenkool uit eigen tuin (Sarah heeft nu "live" rupsje nooitgenoeg gezien, vlak voor ik 'em weer buiten zette) en straks ga ik een brood met paprika en chorizo maken, voor bij de minestronesoep vanavond.

7 opmerkingen:

  1. Wow, wat ben jij creatief zeg! Ik vind ze allemaal helemaal geweldig, en zeker ook geschikt om buitenshuis te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze ook heel leuk geworden. En heus niet alleen voor thuis hoor. Groetjes kreeftje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is zo'n spreekwoord voor: al doende leert men... Dus voor een eerste keer is dit toch prima! Jij kijkt kritisch naar je werk, een volgende keer gaat het toch beter!
    Verkijk je niet op de figuurtjes van Dick Bruna, die zijn erg moeilijk juist om ze precies na te maken.
    Succes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kip ziet er een beetje dronken uit, maar wel leuk. Ik vind de shirtjes zeker ook geschikt voor buitenshuis. Ze zien er zelfgemaakt uit, en dat vind ik juist leuk. Niet van die massaproductie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het eens met Vlijtig Liesje. Doordat de afbeeldingen net niet perfect zijn, krijgen de shirtjes karakter. Superleuk dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind die shirts mega leuk, vooral de kip. geweldig!!
    tja.....
    jacqui

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh die kip is geweldig!!!!!!!!!
    Helemaal leuk en geen confectie en om verliefd op te worden! Gewoon dragen die shirts, lekker mee pronken. Dat is het probleem als je zelf iets naait, dan zie je alle kronkels en draadjes en alles wat scheef is. Maar als een ander (chinees atelier bijvoorbeeld ;-) het gemaakt heeft valt je dat helemaal niet op. Dus: gewoon dragen, ook je vlindershirt. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.