donderdag 15 juli 2010

kaarten versturen

Vroeger moest je ze ook nog met de hand schrijven, tegenwoordig is het sociaal geaccepteerd om je te bedienen van adres etiketten, godzijdank, maar ik blijf het een vervelende en saaie klus vinden; kerst- of vakantiekaarten klaar maken voor verzending. Bovendien vind ik het ook best zonde, wij noemen de kerstkaartronde ook wel eens "het rondsturen van oud papier", na de Kerst gooit iedereen het weer weg.
Toch is het enerzijds ook wel leuk en gezellig, die Kerst en vakantiekaarten.

De vakantiekaarten zijn dan nog best leuk; daar kun je nog een leuk verhaal op schrijven over wat je hebt meegemaakt. Deels voel ik me ook verplicht om iedereen wat leuks te schrijven, dat hoort toch op een vakantiekaart. Dan schrijf ik nog mensen die elkaar kennen weer wat anders en een hele kaart vol in klein handschrift, anders is het ook weer of je geen moeite wilde doen, pffff. Dan nog zit ik dus minstens een uur van mijn welverdiende vakantie te besteden aan het schrijven van kaarten.
De laatste jaren waren we daarom bijzonder selectief, we stuurden eigenlijk alleen de mensen die echt teleurgesteld zouden zijn anders een kaart (zoals een tante die nogal "kaarterig" is en mijn schoonouders).

Een paar jaar geleden hadden we al een redelijk makkelijke oplossing; gewoon een stickervel met wat adressen geprint en meegenomen op vakantie. Ter plaatse het geheugenkaartje van ons fototoestel in een foto-afdruk apparaat gestoken bij een supermarkt en wat wat zelfgemaakte vakantiefoto's afgedrukt. Wat postzegels gekocht, adresstickers erop en het scheelt al wat werk en het is wel origineel. (neem een cd marker mee, daar kun je makkelijker mee schrijven op foto-papier).

Dit jaar ga ik het misschien nog makkelijker doen; ik heb me aangemeld op een website waarop je online kaarten kunt aanmaken en versturen. Dat betekent op vakantie het fototoestel aan een computer hangen, leuke kaart maken (heb al wat uitgezocht, scheelt straks ook tijd), een verhaal schrijven, de adressen selecteren die we nodig hebben (kun je van te voren uploaden) en klaar!
Het zou ons voor 10 kaarten 10,35 kosten en voor 20 kaarten iets van 21 nog iets, inclusief porto en eenmalige aanmeldingskorting. Da's nog voordelig ook en je bent ook geen tijd kwijt met ansichtkaarten uitzoeken. Enige nadeel is dat er een Nederlandse postzegel op zit, het zal me worst wezen...! Misschien is er toevallig nog een Belgische site (we gaan naar België), is "echter", maar ik denk dat ik dan meer kwijt ben.

Je kunt op die website ook verjaardagskaarten vooruit klaarzetten. Dat zou wel wat voor mij zijn als we daar nog aan deden tenminste, verjaardagskaarten. Iedereen is er al aan gewend dat wij dat altijd vergeten dus ach... waarom zouden we er weer aan beginnen?

6 opmerkingen:

  1. Mijn dochter verzamelt vakantiekaarten dus haar zou ik er een sturen maar verder niemand. Kerstkaarten zijn wel leuk, ik krijg ze toch en wil er dan ook een terugsturen dus dat doe ik wel. Als ik ze in de buurt ingooi kan het ook een kerstbal met kaartje eraan zijn, hoeft ten slotte niet door de brievenbus.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen via postcrossing en verjaardagen / ziekte stuur ik kaarten. Met Kerst stuur ik 1 kaart en verder niet. Ook niet met vakantie, dat vind ik zo'n onzin, dan ben ik met vakantie. Vind het ook vreemd om vakantiekaarten van anderen te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij sturen alleen nog kerstkaarten naar een klein selectief kringetje zo'n stuk of 8 mensen.

    Vakantie kaart stuur ik helemaal niet.

    Het enige waar ik uitzonderingen voor maakt is een verjaardagsof beterschap kaart, als wij niet kunnen komen stuur ik een kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, ze maken kaarten versturen wel steeds makkelijker zo! Zelf houd ik het meest van een kaart waarop iemand de moeite heeft genomen ook echt wat te schrijven. En niet alleen 'hartelijke groet' of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik een keer geen zin heb om vakantiekaarten te sturen - doe ik het lekker niet.
    Maar omdat ik altijd alleen op vakantie ga, is het vaak ook een goede gelegenheid om weer even contact te leggen met mijn dierbaren. En dan bij stukjes en beetjes, bij koffie met taart op een terras. Kan mijn familie mij traceren, die een kaart uit dit dorp, die uit het volgende... Krijgen ze vervolgens ruzie over waarheen ik ben geweest op vakantie ;-) En naar sommige mensen (die het hebben kunnen) schep ik graag een beetje op: kijk eens hoever ik ben gefietst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de site ook gevonden! Helemaal super... heb me direkt aangemeld en alle kaarten die ik voor augustus toch al wilde versturen, aantal verjaardagen, verhuizing, staan nu klaar. Ik hoef er niet meer aan te denken... Aankomstdatum aangevinkt en zij doen de rest! Ik ben echt zo'n kip heb allerlei kaartjes in huis, maar denk er gewoon niet altijd aan... nu begin van de maand kaartjes erin zetten en voor de rest vergeten..... ;-)Je kunt het ook erg persoonlijk maken door een fotokaart te maken of een foto erbij te voegen en je kunt een hele lap tekst tikken als je dat wilt. Ik vind dit niet onpersoonlijker. Kan er nu echt even de tijd voor nemen. En bijkomend voordeel Ben nog minder dan die hallmark kaarten kwijt en dat incl. verzending.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.