dinsdag 22 juni 2010

Regenzuil en milieuvriendelijke maandstonden

Regenzuil
Ik denk na over de aankoop van een regenzuil. Op de foto hiernaast zie je er eentje, je sluit zo'n ding aan op je regenpijp, hij heeft een capaciteit van 400 liter water en er zit al een kraan en tuinslangaansluiting op. Hij neemt minder ruimte in dan een regenton en hij is ook nog wat mooier. Enige nadeel voor ons is dat ie (uiteraard) leeg gemaakt moet worden bij vorst (anders wordt ie ineens heel dik ;-)) en ik wil het ding op het dak van de berging hebben. In de berging (waar de regenpijp doorheen loopt) zou ie ook wel geplaatst kunnen worden maar daar is het nu al woekeren met de ruimte.
Ik las laatst in de mijmeringen van Annemiek van een mevrouw die haar wasmachine in de kelder had en al jaren naar volle tevredenheid wastte met water dat vanuit de regenton via het kelderraampje in de machine kwam. Dat lijkt me ook prachtig maar helaas staat mijn machine op zolder.
Ik heb er nog aan gedacht om ook de regenton in de achtertuin te vervangen door zo'n regenzuil. Toch heb ik me al bedacht: om de regenton wil ik nog steeds gaas zetten en er iets leuks tegenop laten groeien en dat we een paar keer moeten lopen met een gieter als we vanuit de regenton de tuin water willen geven, ach... alleen maar goed voor de conditie. Het is zo dus ook goed... soms wil je even meer dan je echt nodig hebt.

Het is grappig hoeveel je kan leren van een klein kind. Netjes aan tafel een boterham eten en goed kauwen bijvoorbeeld, ipv iets naar binnen schuiven op de bank of nog erger, buiten de deur. Sarah eet nu een boterhammetje mee, ze eet al bijna een hele snee op, inclusief korstjes. "Ze eet nog wat onwennig en langzaam", zei de leiderster van het kinderdagverblijf. Wij lunchen nu gezellig met z'n tweetjes aan tafel en vandaag zag ik wat ze bedoelde. Als kind heb je nog alle primaire (gezonde) reacties en gewoonten in je dus ze eet misschien langzaam ja, ze kauwt namelijk nog goed, dat doen wij bijna allemaal niet meer! Mag het lieve kind even oefenen daarop? Het is een prima gewoonte, goed kauwen, het duurt wel even voor onze uk klaar is ja maar toen ik vandaag ook mijn brood echt goed ging kauwen was ik niet meer zoveel vlugger klaar dan Sarah dan eerst.

Milieuvriendelijke maandstonden
Wie naast de man staat die de slogan "have a happy period" heeft bedacht mag wat mij betreft straffeloos slaan. Have a happy period! Ik kan er weinig aan ontdekken waar ik nou echt blij van word, om te beginnen al niet van maandverband of tampons (bah) om maar te zwijgen over PMS en bekkenpijn die onder invloed van de hormonen 7 maanden post partum plotsklaps weer opkomt.
Anyway... de volgende keer ben ik in ieder geval verlost van (schuivend en onwelriekend) maandverband of (incontinent makende) tampons. Ik heb een mooncup besteld, dat is een sliconen cupje dat je 10 jaar lang kunt gebruiken tijdens de maandelijkse ongemakken. Het is dus ook nog eens milieuvriendelijk. Ik heb eens een wegwerpvariant met hetzelfde principe geprobeerd en dat beviel erg goed. Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen. Ook erg handig dat ik niet meer hoef te hannesen met tampons of maandverband dat onopvallend vanuit een damestas ergens tussen je kleding uit moet komen (met tas naar het toilet verraad al meteen de hele boel) om vervolgens weer naar het toilet te sneaken. Ik liep afgelopen week op het werk nog als een schicht met een tampon in prikkend plastic in m'n BH van de kluisjes naar het toilet (geen broekzakken).
Het enige wat ik me trouwens wel kan bedenken rondom "the period" waar ik om moet lachen is mijn schoolvriendin die in een bus zat, beplakt met reclame van een drogisterij, die heeft 45 minuten van achter het raampje terug zitten grijnzen naar iedereen die niet naar maar om haar moest lachen omdat ze onder een tampon zat (als je 17 of jonger bent, is dat grappig). (Ik was de eerste, ik lag bijna op de grond op het station omdat ze zo leuk terug zat te lachen en zwaaien terwijl ik boven haar aan het wijzen was en al dubbel lag, toen hadden we nog geen mobieltjes ;-). De volgende dag vertelde ze nog boos en chagerijnig dat ze er bij het uitstappen pas achter was gekomen waarom er werd gewezen en gelachen naar haar.)

UPDATE: vandaag kwam de mooncup al binnen. Uit de enveloppe kwam een boekje gerold waarvan ik eerst nog dacht dat het een gratis blocknote-je was maar dat bleek de gebruikshandleiding in tig talen te zijn ;-). Hij is kleiner dan ik gedacht had. Hij zit prima, ik voel er niks van, minder dan van een tampon. Opzetten en afbreken van "het binnententje" lukt prima, het ging alleen de eerste poging niet meteen goed (niet goed vastgehouden waardoor het zich eerder ontvouwde, gááàh) maar de tweede zat het prima. Het is nog wel even wennen maar volgens mij doe je het zo zonder bij na te denken, vlekken of kleerscheuren als je er aan gewend bent.

7 opmerkingen:

  1. Nou die moon-cup dat is echt vies hoor om te verwisselen, je MOET een toilet met een fonteintje hebben, meer zeg ik er niet over

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook de wegwerpversie kun je prima schoonmaken en hergebruiken al promoten te dat natuurlijk niet. ;-) Ik neem één keer per maand een nieuwe dus dan vallen de kosten echt mee. En tja, als je vies bent van je eigen lijf moet je er inderdaad maar niet aan beginnen. :-) Ik heb er geen probleem mee en ook nog eens
    - geen irritatie van tampons
    - of erger nog het maandverband...
    het voodeel van de wegwerp is het onbreken van het rare steeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben al een tijdje fan van die mooncup, prima ding hoor en alsof een tampon verwisselen zo smakelijk is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over mooncup: ik heb de wegwerpversie (van Etos, verkopen ze niet meer in de winkel) inderdaad ook wel twee keer gebruikt en tussendoor schoongespoeld maar ik vind het plastic zo dun dat meerdere keren mij niet zo'n goed plan leek. Het steeltje kan er trouwens afgeknipt worden, het schijnt dat je het beste eerst kunt proberen hoe het met steeltje bevalt en daarna stukje bij beetje gaan inkorten tot je het prettig vindt. Schoonmaken van de mooncup kan ook heel hygienisch met... je eigen urine en een toiletpapiertje. Een fonteintje is dus niet per se nodig. Ik heb de maximale periode ingezameld voor moeders voor moeders dus ik heb al vaak genoeg per ongeluk op m'n vingers gezek.., niks aan overgehouden. Toiletpapier is ook niet van ondoordringbaar plastic trouwens, we wassen niet voor niets onze handen voor we het kleine kamertje verlaten :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er vroeger wel eens over gedacht er een aan te schaffen, maar het leek me teveel gedoe: je hebt volgens mij écht een fonteintje nodig om 'm om te spoelen. En nu: ach, die tien jaar haal ik er nu niet meer uit... En ik heb nog voldoende tampons over van de gratis tamponactie van Kruidvat van vorig jaar (?). ;-)
    En: ik vertik het om te gaan sneaken als ik tampons nodig heb: de meeste vrouwen van mijn leeftijd, en ouder en jonger hebben zo'n ding van tijd tot tijd nodig, niets om je voor te schamen. Ik hoef er ook niet mee te koop lopen als ik ongesteld ben, maar ik neem gewoon een tampon in mijn hand mee naar het toilet - en als ik onderweg word gestoord, en even iets anders moet doen: ook geen probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als die wegwerpversie niet meer bij de Etos is, waar is ie dan wel te koop? Ik zou er graag eerst 2 proberen voor ik teveel geld uitgeef. En ik heb vaag het idee dat ik de kleine maat moet hebben, gezien mijn ervaring denk ik dat mijn vagina erg nauw is. Ik mag dan wel 30+ zijn, maar de inwendige echo moest ook met een speciaal klein exemplaar, dus ik zou eerst willen meten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die softcup (die ik dus gebruik) en inderdaad van dun plastic is gaat prima langer mee. Ik gebruik hem altijd een heel rondje ;-)en hij is nog nooit kapot gegaan. Ik vind ze ook te duur per stuk om ze steeds weg te gooien na één keer.
    Ze zijn ook nooit te groot omdat je ze plat knijpt bij het inbrengen ze zijn dan net zo breed als een tampon. En inderdaad, wat betrefd de hygiene, volgens mij was je altijd je handen als je van het toilet komt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.