zondag 27 juni 2010

Recycle Sewing: van hemdsmouw tot baby broekje

Ons lieftallig model showt hier haar nieuwe zomerbroekje, made by mama van de mouwen van een gedateerde blouse met vlek.

Men neme hiervoor:
*een dames- of herenblouse
*een patroon van een simpel kinderbroekje uit de Knippie (zie leeszaal bibliotheek) Even het patroontje kopieren of overtrekken op patroonpapier (<- "patroonpapier" = gratis bij sommige schoenen of bloemboeketten). Het gaat met name om het kruis en ongeveer de maat, de stof wil of moet je toch misschien korter of minder breed maken.
*naald en draad
*onderbroeken elastiek (Zeeman) en een klein veiligheidsspeldje om het elastiek door het tunneltje te halen
*2 uurtjes tijd als je een beginneling bent zoals ik

En dan niet zoals ik weer eens aan de verkeerde kant gaan zitten stikken (meteen met een goede stevige steek, twee keer, krijg je het zeker bijna of helemaal niet losgetornd), je hebt al weinig marge (oeps). Ik dacht dat het daardoor al niet veel meer zou worden dus ik heb er boven geen beleg op gemaakt voor het tunneltje v/h taille elastiek (mijn lieve levende paspop lag te slapen en ik moest het natuurlijk zo nodig afmaken ipv tussendoor even te passen), anders was het nog iets beter gelukt.

Van het bovenste deel van de mouw ga ik nog een 7/8 broekje naaien en van de voor- en achterpanden een jurkje en een hempje.

Ik heb ook nog een paarse oude blouse van papa klaarliggen, daar ga ik ook nog een of twee broekjes van maken. Het viel me laatst op dat ze eigenlijk een dun, paars broekje zou moeten hebben voor de zomer, lekker dun en het past goed bij veel shirtjes die ze heeft. Ik hoop dat ik ook nog genoeg stof heb om zonnehoedjes in beide kleuren te maken.

7 opmerkingen:

  1. Super! en de kleine vaart er wel bij. Dit vond ik vroeger het mooiste wat er was uit oud nieuw maken. We leerden dat op school. Nu doe ik dat nog steeds maar dan voor mijzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend slim om dat zo te maken.. knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zeg. Je dochter krijgt zo aparte kleding. Mamma's eigen merk.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een poepie in haar nieuwe broekie. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke broek...met een geinige knoop erop is het een eigen merkbroek...

    groetjes,

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit dat wel lekker bij zo'n kleintje?
    Ik zou mijn kinderen zoiets nooit aan gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk idee zeg en het ziet er nog grappig uit ook nog!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.