zaterdag 15 mei 2010

afgelopen week...

Deze week een en ander in de tuin geplant, de peulen, de pompoen, de boerenkool, worteltjes. Annemiek had nog gewaarschuwd in haar mijmeringen om de jonge plantjes niet teveel te verwennen en dat heb ik me denk ik iets te veel ter harte genomen toen, het was nu kurkdroog allemaal. Alle begin..... Van de boerenkool zag ik nog niet zo nog wat worden dus ik heb nog maar wat gezaaid daarvan. De paksoy zag er ook wat treurig uit dus dat ook maar voor de zekerheid wat gezaaid.
De peultjes kunnen omhoog klimmen aan een touw dat ik aan de schutting heb gemaakt. Ik ben eerst begonnen met een stukje tak, daar wat draad omheen gewikkeld, in de grond gestoken, de draad over een plank van de schutting gehaald en weer terug, beneden weer om een takje dat weer in de grond ging en weer terug omhoog, etc, etc. Ook een stukkie voordeliger dan gaas of andere contrapties die ik nog niet in huis heb.
Nu ik wat meer aan de tuin doe, wordt ik he-le-maal gek van de katten. Onze buurt is vergeven van die krengen op pootjes die m'n nieuwe struiken snoeien, m'n pas geharkte tuintje overhoop halen en m'n jonge (boerenkool) plantjes hebben uitgegraven en opgevreten. Ik vind katten normaal gezien heel leuk, als ik er op straat eentje zie of als er eentje mauwt ga ik op m'n hurken zitten om ff te kroelen maar nu is de liefde dus wel ernstig bekoeld. Ik heb maar anti-katten korrels gekocht en gestrooid en daarna kwam natuurlijk iedereen met tips... zoals:
Koffiedrap - heeft bij ons niet geholpen
Afrikaantjes planten - lijkt succesvol bij schoonzus
Knoflook - de kattenkorrels ruiken er ook naar dus lijkt me wel een optie
Cacaodoppen strooien - werkt niet bij schoonzus
Turfmolf strooien - resultaat niet bekend, lijkt mij in de categorie koffiedrap


Samen met Sarah nog naar het winkelcentrum geweest om billendoekjes en homeopatische druppeltjes voor haar te kopen, van te voren had ik gekeken op voordeelmuis waar de doekjes in de aanbieding waren. Dat bleek bij Etos te zijn, ook weer een babyzegel erbij. Niet dat ik echt iets spaar, ik laat me niet meer leiden door spaaracties. Ik neem die babyzegels gewoon aan en als ik m'n kaart nog eens vol krijg is het leuk en zo niet geef ik het wel aan iemand weg. Ik heb van de week nog een collega van m'n man blij gemaakt met m'n oude DE-zegels (koop ik al jaren niet meer).


Deze week was het ook weer tijd om alle saldi bij elkaar op te tellen. We zijn er niet op achteruit gegaan w.b.t. spaargeld/vermogen maar we hadden er eigenlijk veel meer op vooruit moeten gaan dan we gedaan hebben. Dat komt omdat we in principe uitgaan van een stuk minder salaris voor mij omdat ik wist dat ik werkloos zou worden c.q. dat mijn inkomen nog gaat dalen ergens dit jaar. Alles wat ik meer binnen krijg boven wat wij berekend hebben, stort ik af naar de gezamelijke spaarrekening.
Nu had ik al het idee dat het niet helemaal goed meer ging maar het was nog erger, de gezamelijke rekening stond zelfs meer dan 300 rood, dat hebben we nog nooit voor elkaar gekregen. Het zijn net wel dure maanden geweest; gemeentebelasting betaald, we hebben nu de kosten voor kinderopvang erbij, dat weekend weg heeft ook wat gekost..etc., etc. maar wat ik ook al vermoedde klopte ook; we geven veel meer aan boodschappen uit dan begroot. Daar ben ik achter gekomen toen ik weer Rekening Overzicht Offline heb geïnstalleerd op mijn computer en de mutaties vanaf januari heb geimporteerd en aan posten heb gehangen (handig programma'tje, zeker als je meerdere rekeningen hebt, zie link). Toch maar weer eens een kasboek bij gaan houden en maar eens per week boodschappen doen (ik ga nu vaak met Sarah wandelen en dan heb ik graag een doel en daarom ben ik de boodschappen verspreid door de week gaan doen maar je neemt zo makkelijk wat meer mee).

We hebben een fijne spaarbuffer maar als we nu geld verspillen en het beter kan, vind ik het zonde. Ik weet nog niet hoe mijn toekomst eruit ziet wbt werken dus ik heb zoiets van: nu sparen nu het nog kan...

6 opmerkingen:

  1. Het zou kunnen helpen om satehprikkers in de grond te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk eens op outletplein.nl voor goedkope babydoekjes. Boven de 20 euro gratis verzenden en de volgende dag in huis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Roos zei

    Moneypenny rood staan ok daar doen wij ook niet aan, maar vlgs mij heb je nog een buffer en kijk eens goed en fit je weer bent! Ik heb met de zwangerschap van ons tweede kindje ruim 6 weken in het ziekenhuis gelegen met voortijdige weeen. Mijn man zegt nog altijd in die tijd werd ik rijk maar wat was het saai.
    Ik bedoel dus maar geld alleen ....

    Fijn weekend en geniet!

    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vlijtig Liesje17 mei 2010 om 04:05

    Mijn zwager zegt dat je bij een dierentuin wat leeuwenpoep moet halen, en dat kat daar bang voor zijn. Misschien een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Moneypenny,
    ik heb zelf katten én een mini-moestuintje (in de voortuin). ik dek de grond en plantjes af met stukken geplastificeerd, donkergroen gaas (eigenlijk voor hekwerken), had ik nog liggen. Dat werkt goed: nu kunnen ze er niet meer tussen graven. Voor een siertuin kun je het beste zorgen dat er geen kale grond meer over is! En een tip: neem geen rond grind in de tuin, voor een kat voelt dat als kattenbakgrind - mooi, zo'n grote kattenbak! 'scherpe', platte steentjes hebben dat probleem niet.
    enne.. hopelijk ben je snel weer hersteld.
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tegen gravende katten helpen idd satehprikkers rond jong plantgoed (doen wij ook wel) en verder halen wij met enige regelmaat een zak denneappels uit het bos. Die leggen we onder plantjes en rond plantgoed en dat prikt veel te veel voor katten. Onder aardbeien zijn denneappels helemaal ideaal, met wat naalden, want van de hars in de grond worden de aardbeien lekkerder. Ook wij hebben een moestuin (grote in de achtertuin) en twee katten en er wordt maar zelden iets vernield.

    Als je zelf katten hebt is het raadzaam om een stukje open te laten waar ze lekker kunnen plassen (dat is veel fijner dan de bak, net zoals regenwater uit een putje lekkerder is dan kraanwater uit een bakje.) Als je geen katten hebt helpt het om te zorgen dat er ook nergens een uitnodigend kattebakachtig hoekje in je tuin is. Als wij spitten spannen we vaak even hetzelfde oude net tot de grond weer wat dichtgeslagen is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.