vrijdag 8 januari 2010

Zelf neusdruppels maken



Het zat er dik in dat Minipenny ook zou gaan snotteren. Bijna alle babies op de afdeling in het ziekenhuis snotterden al en sinds gister is Minipenny de trend gaan volgen. Net als de andere babies heeft ze nu een beetje moeite met ademhalen door haar neusje en zit er hoorbaar wat snot.

Ik heb een paar jaar geleden bij de apotheek een neusdruppel flesje gekocht van glas, het pipetje is ook van glas. Het ziet er ongeveer uit zoals de foto hiernaast.
Als er iemand verkouden is in huis dan kook ik alle onderdelen uit om het te steriliseren en daarna vul ik het met een zoutoplossing.
Hiervoor gebruik je een theelepel zout op een half liter gekookt water*. Vervolgens laat je de zoutoplossing afkoelen en dan giet je het in het flesje, de zoutoplossing is een week houdbaar.

* Ik heb deze informatie nog gecheckt op internet, verschillende websites van ziekenhuizen adviseren ook deze hoeveelheid en houdbaarheid.

Het glazen flesje heeft volgens mij nog minder gekost dan een flesje neusdruppels van een fabrikant kost dus het scheelt een hoop, zeker omdat je het glazen flesje jaren en jaren kunt gebruiken.
Mocht Minipenny nou niet opknappen dan ga ik uiteraard even met haar naar de apotheek, het inloopuurtje van het consultatiebureau of de huisarts maar voor een onschuldige verkoudheid is een zoutoplossing een prima middel om een neus wat schoner te krijgen waardoor ademhalen weer wat fijner wordt. Ik heb het haar nu een keer gegeven en ik hoor al veel minder "dwars" zitten bij haar neusademhaling.

Het gaat verder met Minipenny heel goed, ze is afgelopen maandag nog goedgekeurd door een kinderarts.
Ze moest ook gevaccineerd worden maar omdat ze dat niet ingepland hadden moesten we een hele tijd wachten op "iemand die kwam vaccineren". Na 40 minuten verschenen er maar liefst 3 verpleegkundigen in de deuropening. Ik flapte er meteen uit "Zoooh, komen jullie met drie man sterk of staat er nog meer op de gang?". Een verpleegkundige was er dus om Mini in de houtgreep te nemen en de andere twee om "stereo te prikken" (ze kreeg twee vaccinaties tegelijk geprikt in haar bovenbeentjes). Ik denk dat ze volgende maand op het consultatiebureau toch echt niet meer zo'n VIP-behandeling krijgt, dan zal ik haar vast moeten houden en dan krijgt ze gewoon twee prikken achter elkaar. Wel jammer want nu kon ik net doen of ik er niets mee te maken had gehad door me te verbergen achter al die verpleegkundigen en daarna heel onschuldig tevoorschijn komen ,"ach....meisje toch" en troosten.

Ik ga nu Minipenny toch ook nog maar een keertje troosten, ze is een beetje huilerig vanochtend (waarschijnlijk niet lekker kunnen slapen door de verkoudheid, valt het speentje ook uit, wordt ze weer wakker, wil ze haar speentje weer terug). Gratis fitness voor mama dus, ik moet wat vaker op en neer naar de babykamer om het speentje terug te geven.

6 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer helemaal bent opgeknapt. Misschien heeft de kleine last van de prikken waardoor ze wat hangerig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk naar huis....mijn kinderen waren altijd ziek van de spuitjes. Als luie moeder gaf ik dan een paracetamol zetpilletje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh fijn te lezen dat het wat beter gaat met je :-) en fijn dat je beepje ook lekker groeit.( een klein vraagje tussendoor, kan ik je blij maken met kleertjes voor je kleine meid? Mijn kleine beepje is namelijk wat ouder dan die van jou en k heb echt veel over,mail me dan pip77@hotmail.com)
    gr sillie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn weer van je te lezen!
    Doe het wel nog even rustig aan hoor.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een handige tip, want die zoutoplossingen kosten nog behoorlijk. Fijn dat stereo prikken, dan is het leed tenminste snel geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat jullie weer thuis zijn. Beterschap voor Mini.
    groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.